perjantai 15. elokuuta 2008

Poliitikko, keksi pyörä!

Muistilistaa poliitikoille:
  • pyöräteiden käyttöpakko pois (yli kolmeakymppiä huristavat kuntoilijat olisi usein hyvä saada ajoradalle)
  • pyörien säilytystilat ja pukuhuoneet/suihkut työpaikoille jo kaavavaiheessa
  • suojatut pyöräparkit liikenteen solmukohdissa
  • taloyhtiöiden suunnittelussa varattava tilat pyörille asuinneliömetrien suhteessa (vrt. autopaikat)
  • pyörämatkailun turvallisuuden parantaminen
  • pyörän kuljettaminen junassa ja busseissa huomioitava jo kalustohankinnoissa
  • moottoriliikenteen poistaminen pyöräteiltä


Osallistuin torstaina pyöräilytyöryhmän kokoukseen. Sen tarkoituksena on kertoa poliitikoille mitä pitäisi tehdä kevyen liikenteen ja erityisesti pyöräilyn puolesta. Tuli jälkeenpäin mieleen myös tämä: estäkää pusikoituminen! Nyt sateesta märät pensaiden ja puiden oksat vievät helposti puolet isommankin väylän käyttökelpoisesta leveydestä.

Pystytämme tuota pikaa blogiin pohjautuvan keskustelufoorumin, joka on tarkoitettu yhtä lailla työryhmä kuin ulkopuolistenkin hyville ideoille.

3 kommenttia:

Ville kirjoitti...

Hyvä! Kyllä tällä agendalla meikäläisen äänen saa vaaleissa kuin vaaleissa.

Anonyymi kirjoitti...

Minne ajoit pistää mopot esim. Länsiväylän viereltä?

Muuten minusta ok lista.

Mopot pitävät vähän kuria kevyenliikenteen väylillä. Pelko on hyvä motivaattori.

Ilman mopoja porukka menisi ihan miten sattuu. Nyt vähän pelottaa ja oikea reuna alkaa kiinnostamaan.

Esko kirjoitti...

Heh, vai että pelkokerrointa väylille :D

Sallittu mopoille -lisäkilvellä pitäisi merkitä vain sellaiset kevyen liikenteen väylät, joiden vieressä kulkevan tien nopeusrajoitus on yli 50 km/h tai on muuten liikennesuunnittelijoiden mielestä turvaton mopoille.

Tällaiset väylät, joilla mopot liikkuvat, pitää sitten suunnitella esim. kaarteiden ja näkemäesteiden osalta 100 km/h:n kohtaamisnopeutta ajatellen. Länsiväylän vieressä kulkeva kevyen liikenteen väylä onkin sellaiseksi mopoille sallituksi oikein sopiva (ainakin sen verran kuin muistan, ajettuani siellä viimeksi vuosia sitten).

Ehkäpä Sallittu mopoille -lisäkilpeä voitaisiin laajentaa tarkoittamaan myös kilpailukäyttöön rakennettua polkupyörää (niillehän on lainsäädännössä muutenkin poikkeuksia), joka etenee yli 30 km/h vauhtia. Näin vauhdikkaat fillaristit saataisiin pelottelemasta perheitä päiväkävelyllä ja pyöräilijät puolestaan saisivat oikeuden ajaa tiellä siinä missä mopotkin.