Friday, 27 June 2008

Hauska reissublogi

"Muuten hieno päivä, mutta lehmä söi Eskon ajohousut."

Osuipa eteen hauska pyöräreissaajien blogi. Visa ja Esko fillaroivat Itä-Euroopan halki kohti Teherania: polkien.blogspot.com. Onnea matkaan, kundit!

Thursday, 26 June 2008

Vätternrundanin kuvat nyt nettigalleriassa

Vätternrundanin kuvat ovat nyt Flickrissä selailtavana, kas tässä.

Oli ihan toimiva ratkaisu ottaa Nikon D80 -järjestelmäkamera Motalaan saakka, ja sitten kuljettaa lenkillä mukana Canon Powershot Pro1:tä. Sen sai otettua vyölaukusta ajon aikana ja kuvien räpsiminen lennosta onnistui suhteellisen mukavasti.

Monday, 23 June 2008

Piilarit eli entistä avarampi näkökulma

Hommasin sitten itselleni piilarit. Voihan nenä tätä näkökentän laajuutta! Kävellessäni huomaan rekisteröiväni myös sivulla tapahtuvia asioita. Pyöräillessäni naama maata kohti näen myös eteenpäin.

Hankin kertakäyttölinssit, ja niistä tällaisen "AquaComfort Plus" -version. Niiden pitäisi irrota vielä senkin jälkeen, kun takana on Vätternrundan tai muu pitkäkestoinen suoritus, jossa silmät tapittavat auki tuntikausia tuulessa.

muotiaurinkolasit joissa on nenäsuojaNyt pitäisi vielä löytää sopivat aurinkolasit. Ajattelin sen olevan helppoa, kun ei enää tarvitse välittää vahvuuksista. Kokeilin optikolla (Eyen) useampia malleja, mutta ne eivät oikein istuneet. Heittäkääpäs kommenttiketjuun mitä käytätte tai suosittelette. Ajattelin pärjätä alle satasella. Olennaista on kai riittävä peitto/näkökenttä yläreunasta, nenätallat, mieluiten vaihdettavat lasit.

Thursday, 19 June 2008

Vätternrundan-tarinaa, osa 2

210 kilometrin kohdalla meno maistui. "90 jäljellä," tuumasin, "sehän ei ole paljon mitään." Olin syönyt pitkin matkaa ja pitänyt huolta juomisesta. Taukopaikkojen välillä popsin rusinoita ja banaania, taukopaikoilla söin myös pullaa ja mustikkasoppaa.

Olo alkoi kuitenkin muuttua huonommaksi. Vatsaa nipisteli ja vaikutti, ettei energia imeytynyt lihaksiin. Suussa maistui ellottava banaanin makeus. Olin syönyt sitä liikaa, ehkäpä kolme kokonaista.

230 kilometrin kohdalla tuntui, että vauhti ja voimat hyytyvät. 240:ssä meno oli varsin tahmeaa. Kuvotti ja tuntui, että banaani pursuaa korvistakin.

kuva Hammarsundetin korkealta sillaltaOnneksi Hammarsundetin sillan pielessä oli taukopaikka. Se tuli yllätyksenä 260:n kohdalla, koska sitä ei ollut merkitty ratakarttaan. Pysähdyin, join mustikkasoppaa ja söin Elovenan energiakeksejä. Niiden viljaisuus tuntui olevan toimiva vastapaino banaanien makeudelle.

Voimat alkoivat pikku hiljaa palautua, ja lopulta viimeiset kaksikymmentä kilometriä kulkivat taas oikein mallikkaasti.

Entä pidemmän aikavälin palautuminen?

Vätternrundanin jälkeen olo oli hyvä. Tällä viikolla olen polkenut lyhyitä matkoja, kolmekymmentä kilometriä joka päivä.

Tänään lähdin lisäksi iltalenkille. Vantaankosken kioskilla ei ollut ketään, joten läksin yksikseni kohti Palojokea ja Hyrylää.

Ajoin alkuun kovaa, ja Tuusulasta Keravalle johtavalla hyvälaatuisella pyörätiellä pyrin pitämään nopeuden koko ajan yli neljässä kympissä.

Tavallisesti tällaisen pitkän spurtin jälkeen olen hetken väsynyt, ja parin minuutin kuluttua pystyn taas pitämään normaalia nopeutta. Nyt ei palautumista enää tapahtunutkaan, vaikka matkaa oli takana vasta nelisenkymmentä kilometriä. Loppumatka oli sellaista puutunutta ajelua.

Taitaa siis olla niin, että palautuminen Vätternrundanista on vielä kesken.

PS: kirjoitin matkakertomuksen Helsingin polkupyöräilijöiden nettisivuja varten. Se on luettavissa pdf:nä myös tästä. (8,6 Mb)

Tuesday, 17 June 2008

Vätternrundan-tarinaa, osa 1

Vätternrundan on ajettu, ja tuntuu kuin mikä tahansa olisi nyt mahdollista! Suoriuduin kolmensadan kilometrin ajosta kovempaa kuin olin uskaltanut ennakoida, ja olin silti seuraavana päivänä valmis hyppäämään takaisin pyörän selkään.

Motalan rantabulevardiLiki kuusitoista tuhatta pyöräilijää starttasi matkaan perjantai-illan ja yön aikana. Monet paikalliset leiriytyivät matkan varrelle kannustamaan. Kyllä se kohotti tunnelmaa, kun pikkukylässä ihmiset viettivät kesäyötä puutarhassa ja hurrasivat meille aamukolmelta. Kuvassa Motalan rantapromenadi, jolla sijaitsi myös maali. Reitti kiersi Vättern-järven myötäpäivään eli ensin itärantaa kohti etelän Jönköpingiä, ja siitä kohti pohjoista ja takaisin Motalaan. 300 kilometrin matkaan meni noin yksitoista ja puoli tuntia, josta ajoaikaa hiukan alle kymmenen tuntia.

Aamuhämärissä 80 kilometrin taukopaikallaKoivet ja kroppa kestivät hienosti, vaikka lähdinkin heti alusta turhan nopean letkan matkaan. 80 ensimmäistä kilometriä tuli ajettua 34 km/h keski- nopeudella, eikä minulla ollut sellaisesta vauhdista kokemusta kuin reilun satasen matkalta. Tämä kuva on Gränna-nimiseltä depålta joskus aamuneljän maissa. Tarjolla oli mehua, kahvia, mustikkasoppaa, suolakurkkua, pullaa ja banaania. Taukopaikalla oli myös pyöräkorjaamo ja "narikka" jonne saattoi jättää ylimääräisiksi käyneet varusteet toimitettavaksi takaisin Motalaan.

Ajokuva IlkastaGrännan jälkeen jouduin polkemaan aika paljon yksin tai peesaajia vetäen, mutta se ei onneksi verottanut voimia kovinkaan ankarasti. Jossain 150 kilometrin kohdalla tapasin taas tuttuja. Ensin sain kiinni Teron, joka kuului omaan matkaporukkaamme. Poljimme siinä sitten mukavan tovin vuorovedolla. Pian minut ajoi kiinni kotimaisissa tapahtumissa tutuksi tullut Ilkka, josta nappasin tämän kuvan. Loppumatkan aikana sain aika paljon apua junilta eli saatoin lyöttäytyä ohittavan letkan perään. Usein onkin niin, että kun oikein alkaa uuvuttaa, kannattaa kirittää sen verran että pääsee ohittajien peesiin. Siinä edellä ajavien selkien takana saa sitten kerättyä energiaa.

Kirjoitan Vätternrundanista vielä ainakin toisen osan. Siinä käsittelen tankkausta ja sitä, mitä tapahtuu kun banaani alkaa pursuta korvista ja epäilyt tankkauksen onnistumisesta herätä noin 240 kilometrin kohdalla.
(kuvat aukeavat klikkaamalla isompina)

Wednesday, 11 June 2008

T -1 eli Vätternrundan on ovella

Huomenna lähdetään parinkymmenen hengen joukolla Vätternrundaniin. Se on yksi maailman suurimmista pyöräilytapahtumista, jossa ajetaan 300 kilometrin lenkki Vättern-järven ympäri. Tänäkin vuonna siihen on ilmoittautunut yli 17900 osallistujaa.

Edessä on toistaiseksi pisin kuntopyöräilyni. Viime syksynä ajoin Tour de Helsingin, jonka mitta on Vätterniin verrattuna vaatimaton 140 km.

Toistakymmentä tuntia kestävä suoritus ja vaihtelevat kesäkelit panevat pakkaamaan kassiin aika tavalla rompetta. Seuraavasta listasta voi olla hyötyä myös sinulle pyöräretkesi suunnittelussa:

osallistumispaperit, kartta
luottokortti ja henkilötodistus
kännykkä ja laturi
lääkkeet ja voiteet
pesukamppeet, pyyhe

pyörä ja sen pakkausmateriaali
roudarinteippi
kuormaliinat

etu- ja takavalo, paristot, pinnaheijastin
lokasuoja
varasisäkumit, pumppu, rengasraudat
6-koloavaimet, nippusiteitä, linkkari
lukko
matkamittari
vyö-, satula- ja runkolaukku
juomapullot
muovipusseja

ajoasu eli sortsit + paita
pyöräilykengät ja kenkäsuojat
kypärä ja lippa
irtohihat ja -lahkeet tai polvilämppärit
liivi ja/tai takki
sadehousut
kahdet hanskat
rillien nauha

pari patukkaa ja keksiä, rusinoita
juomat (vesi ja laiha urheilujuoma)

makuupussi ja -alusta
siviilivaatteet: vaihtosukat, -kalsarit, -paita

kynä+lehtiö
kamera
- järjestelmäsetti joka jää säilytykseen
- kompakti + salama mukaan reitille


Palaan blogiin ensi viikolla toivottavasti hyvien kokemusten ja muhkean kuvasaaliin kanssa.

Saturday, 7 June 2008

T -5

Viimeinen treeni ensi perjantain Vätternrundania varten on nyt ajettu. 122 km meni tänään retkivauhtia. Pienellä porukalla kiersimme Kirkkonummen kulmilla oikein sopivassa säässä. Parikymmentä astetta ja tuulikin oli aika leppoisa. Ylämäet tuli kiskottua apinan raivolla, joten tuli koneistosta otettua myös tehoja irti. Yhtään pidempää retkeä en tässä alkuvuonna tehnyt. Ruotsissa on edessä 300 km, joten tuntuma jää heikoksi.

Wednesday, 4 June 2008

Pyöräilysääntötesti

Aamulla laskettelin fillarilla pyörätietä risteävän kadun yli. En huomannut autoa, joka onneksi jarrutti viime hetkessä renkaat ulvaisten. Kiitosta vaan autoilijalle - en tiedä oliko hänellä kolmiota, eli saatoin itse olla väistämisvelvollinen.

AKE:n pyöräilysääntötestissä on yhdeksän kuvaa tien päältä. Niistä pitää päätellä kumpi on väistämisvelvollinen, autoilija vai pyöräilijä. Testi on laadittu samaan tapaan kuin oikean ajokorttikokeen kuvatehtävät.

Monday, 2 June 2008

Kiertotie - omväg


Tänään ajattelin lähteä töistä kotiin vähän pidempää reittiä. Osallistumiseni Vätternrundaniin ensi viikolla varmistui, ja pitää kerätä kokemusta pidemmistä lenkeistä. Kartan reitti on noin puolikas Vätternrundan eli 145 km.

JK. 10 metriä sekunnissa puhaltanut luoteistuuli oli niin tiukka vastus Porvoosta kohti Mäntsälää, että kotimatka kutistui 118 kilometriin.