Wednesday, 25 February 2009

Helsingin pyöräilystrategia

Helsingin kaupunki tekee strategiaohjelmaa seuraavaksi valtuustokaudeksi. Siinä käsitellään liikennestrategian osalta myös kevyttä liikennettä ja pyöräilyä. Aihepiiri tulee kuitatuksi luonnoksessa melkoisen keveästi.

Perusteluosan koko teksti pyöräilystä:
"Pyöräily voi korvata henkilöautomatkoja myös pidemmillä matkoilla. Pyöräilymahdollisuuksia sekä niiden markkinointia kehitetään monin eri tavoin."

Toimenpideosassa kevyen liikenteen päänsilitykseksi riittää tämä:
"Kävelyn ja pyöräilyn osuutta lisätään.
Toimenpiteet:
– Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset kävelylle ja pyöräilylle
– Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään
– Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä
– Pyöräilyn markkinointia lisätään"


Valtuustostrategia taustatietoineen löytyy täältä. Apua ja hyviä strategioita pyöräilyn edistämiseksi kaivataan! Luonnoksen kommentit tarvitaan tällä viikolla.

PS. Katso kommenttiketju!

4 comments:

Mika said...
This comment has been removed by the author.
Mika said...

Joo kevyeltä tuntuu panostus. Toivoisin erityisesti parannusta pyöräteiden talvikunnossapitoon. Jos pyörätiet olisivat paremmassa kunnossa talvella niin varmasti ympäri vuoden pyöräileviä olisi nykyistä enemmän.

Esko said...

Tää voi olla hankala lukea näin kapeassa kommenttipalstassa, mutta tässä mun tämän aamun kirjoittamat muutosesitykset. Mietin vielä miten saataisiin mukaan Mikan oivallinen näkemys ympärivuotisen pyöräilyn olosuhteiden huomioimisesta. Huomiseen mennessä pitää saada ehdotukset hiotuiksi. Tässä tämänhetkinen:

pääluku 8 LIIKENNEJÄRJESTELMÄÄ KEHITETÄÄN KESTÄVIEN LIIKENNEMUOTOJEN
EDISTÄMISEKSI, sivu 52-54/74)

”Liikennejärjestelmää kehitetään pääosin raideliikenteeseen perustuen, joukkoliikenteen palvelutasoa nostamalla sekä kävely- ja pyöräilymahdollisuuksia lisäämällä

Tavoite: Joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun yhteenlasketun kulkutapaosuuden lisääminen
Arviointikriteeri / mittari: Helsinkiläisten jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen yhteenlaskettu osuus kaikista matkoista kasvaa yhden prosenttiyksikön vuoden 2012 loppuun mennessä ”


kommentit
1) prosenttiyksikön suuruinen tavoite on kunnianhimoton (eikä täsmällinen koska ei kerro mistä tämä prosenttiyks lasketaan), erityisesti kun ottaa huomioon suhdannetilanteen lähivuosina ja joukkoliikenteen suosion kasvu tämän päivän HS-uutisen perusteella
2) on väärin niputtaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen tavoitteet yhteen, koska niille tarvitaan eri toimenpiteitä, ne kohdistuvat suurelta osin erilaiseen liikkumistarpeeseen ja koska niputtamisen seurauksena ei voida jälkeenpäin tarkastella strategian onnistumisen osatekijöitä riittävällä tarkkuudella
> muutosehdotus
erotellaan kulkutapaosuuksien kasvutavoitteet: joukkoliikenne ja erikseen kevyt liikenne X %-yks vuoden 2008 tasosta


“Kävelyn ja pyöräilyn osuutta lisätään.
Toimenpiteet:
– Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset
kävelylle ja pyöräilylle
– Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään
– Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä
– Pyöräilyn markkinointia lisätään “


1) ”luodaan hyvät edellytykset” on epämääräinen, korjataan: ”uusien alueiden suunnittelussa kävelyn ja pyöräilyn hyvät edellytykset kirjataan erikseen suunnitteluprosessiin”
2) ”pyörätieverkkoa tihennetään”: on hölmöä sitoutua strategiassa tekemään juuri tietynlaisia pyöräilyväyliä, kun kaupungissa on hyviä kokemuksia esim. pyöräilykaistoista, korjataan: ”pyöräilyväylien verkostoa tihennetään”
3) pyöräilyn markkinointi jää helposti strategiatason löysäksi puheeksi. ehkä paremminkin: ”pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvua edistetään sekä kaupunkilaisille että kaupungin työntekijöille suunnatulla toiminnalla ja viestinnällä”
4) lisäys: huomioidaan liikenneturvallisuus erityisesti kevyen liikenteen näkökulmasta liikennesuunnittelussa ja kadunrakennuksessa

Mika said...

Kyllä prosentti on tosi vaatimaton tavoite. Taloustilanne varmaan hoitaa tuon lisäyksen ilman mitään toimenpiteitä.

Olen samaa mieltä siitä että joukko- ja kevyen liikenteen tavoitteet on järkevää pitää erillään. "Joukkoliikenne hyvä, pyöräily paras!"

Jihuu! Asfalttia tullut jo näkyviin jään alta.