torstai 7. toukokuuta 2009

Projekti: pyöräilyturvallinen Hämeentie


Hämeentien parantamisesta pyöräilykelpoiseksi oli aamun Hesarissa lähes sivun juttu.

"Sörnäisten ja Hakaniemen välinen osuus Hämeentietä on pyöräilijöiden mielestä yksi vaarallisimmista paikoista pyöräillä Helsingissä.

Helsingin polkupyöräilijät -yhdistyksen tuoreen kyselyn mukaan turvattomaksi ja uhkaavaksi Hämeentiellä pyöräilyn koki peräti 95 prosenttia vastanneista, ja suurin osa pyrki välttelemään kyseistä tieosuutta. "


Pyöräilytahot, erityisesti HePo, ovat tehneet hyvää taustatyötä kyselyn järjestäessään ja tuloksista tiedottaessaan. Tällä tavoin saadaan muutoksia aikaan - osoittamalla epäkohdat ja nostamalla ne puheenaiheiksi.

"Liikenneinsinööri Antero Naskila Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta myöntää, että Hämeentie tarvitsee pyöräkaistan. Vielä uupuu ratkaisu, mihin kaista kapealla tiellä mahdutetaan."

Kuva ja lainaukset HS.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Miksi ihmeessä polkupyörällä pitäisi väkisin tunkea kaikista vilkkaimmille väylille, kuten Hämeentielle? Kätevästihän sen kiertää vaikka Sörnäisten rantatien kautta. Haiskahtaa lähinnä kiusanteolta autoilijoita kohtaan.

Esko kirjoitti...

Polkupyörä on ihan yhtä oikeutettu ajamaan Hämeentietä kuin autokin.

Molemmat kulkupelit saadaan mahtumaan, vaikka se haastavaa onkin. Tästä keskustelimme maanantaina Marek Salermon kanssa. Ehdotukseni on, että otetaan 10 cm raitiovaunukorotuksen reunakiven leveydestä, 20 cm vasemman puoleisesta kaistasta, 10 cm joukkoliikennekaistasta, 10 cm jalkakäytävän reunakiveyksestä ja 50 cm jalkakäytävästä. Jos pyörätie on yksisuuntainen, metrin leveys riittää.

Ajatuksesi että nimenomaan pyöräilijä kiertäisi Sörkan rantatien kautta, on minusta outo. Helpompihan se on autolla ajaa ylimääräinen kilometri kuin pyörällä.

Itse asiassa Hämeentie on ollut pyöräliikenteen valtaväylä (useita tuhansia pyöräilijöitä vuorokaudessa), kunnes fillarit häädettiin autojen tieltä. Tasapuolisissa oikeuksissa ei ole mitään kiusantekoa.