Friday, 30 January 2009

Arkipyöräilyn suosio kasvaa vauhdilla

Ulkomaalaisia pyöräilijöitä Vantaanjoen varressaPyörämatkailu ja etenkin arkipyöräily kasvavat Suomessa.

Keski-Euroopassa pyörämatkailu kasvaa kovaa vauhtia. Suomessakin tästä ilmiöstä on jo merkkejä, vaikka Turun saaristoa lukuun ottamatta siihen liittyvä toiminta on vielä pientä ja jäsentymätöntä. Matkailun edistämiskeskus tarkastelee tätä elinkeinotoiminnan näkökulmasta pyörämatkailun kehittämisstrategiassaan.

Arkipyöräily on kasvanut erityisen selvästi pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Helsingin niemelle kulki laskentapisteiden ohi 10000 pyöräilijää vuonna 1990, 15300 vuonna 1998, ja 23900 vuonna 2008. (lue lisää)

Tampereen ja Turun kokoisissa kaupungeissa matkat ovat pitkähköjä ja julkinen liikenne hyvin toimivaa, ja näyttää siltä että ne ovat vähän väliinputoajan asemassa pyöräilyn näkökulmasta.

Seuraavan kokoluokan kaupungeissa kuten Jyväskylässä, Porissa ja Oulussa on sitten taas aktiivisempaa pyöräilyn osalta.

Tieto pyörämatkailusta ja arkipyöräilystä on sirpaleista ja yhteismitatonta. Laskentaan perustuvaa dataa on isommissa kunnissa, mutta sen tulosten sovellettavuus muihin ympäristöihin ja yhdyskuntiin on heikko.

Näitä tietoja olen koonnut kaivelemalla nettiä (esim. YTV, MEK, TTY) ja soittelemalla TKK liikennetekniikan, TTY:n tiedonhallinta ja logistiikan sekä Ellare Oy:n asiantuntijoille.

Wednesday, 28 January 2009

EuroVelo ja meikäläinen pyörämatkailu

Sain postia Lancashirestä, Luoteis-Englannista.
Richard Weston kyselee Europarlamentin puolesta näkemyksiä eri maiden pyörämatkailusta ja sen kehityksestä. Huomasinpa, että minulla on mielipiteitä, vaan ei tietoa esimerkiksi seuraavista:
Onko pyörämatkailu Suomessa kasvamassa vai vähenemässä? Entä arkinen vapaa-ajan pyöräily?

Kysely liittyy EuroVelo-verkoston kehittämiseen ja minulle se osui koska vastaan HePon ECF-yhteyksistä.

Sunday, 25 January 2009

Tour de Moldavie

I'm visiting Iaşi in Romania in the beginning of March. I'll be a whole week in that country and surely don't want to miss the opportunity to ride a bike there. Plus, a week without cycling is like... like a week without cycling, that is: bad.

Thanks to the net I found a blog that has a recent entry with this kind of text:
"the bike shop near the train station. (...) the staff are fanatics, and they organise cycling tours through Iaşi’s hills."

I commented the entry hoping to get the contact information of that very shop. Hope it works!

Edit: In Flickr.com I found a friend who lives there and promised to help, and maybe we will even ride together - sounds promising!

Saturday, 24 January 2009

Hyvää luettavaa pyöräilijälle

Löysin kirjastosta harvinaisen selkeän ja kattavan kirjan pyöräilyharjoittelusta. Pasi Ahlroosin Pyöräilyvalmennus soveltuu niin kuntoilijalle kuin kilpaurheilijallekin. Se kattaa kaikki pyöräilyn lajit ja huomioi niiden erityispiirteet.

Kieli on selkeää ja ajatukset kirkkaasti ilmaistuja: "Harjoittelu ja lepo tulee aina suhteuttaa urheilijan harjoitustaustaan." Ohjeet ja väittämät myös perustellaan: Peruskuntokausi I:llä pitkissä "harjoituksissa on tärkeää pitää syke peruskestävyyden alarajan ja aerobisen kynnyksen välissä. Jos sykkeen annetaan vapaasti nousta, tulee harjoituksesta helposti luonnollinen intervalliharjoitus, joka ei suinkaan ole tarkoitus tässä vaiheessa harjoitusvuotta."

Kuvia on paljon, ja kuvatekstit valottavat teoriaa tuttujen pyöräilijöiden ja tilanteiden kautta. Esimerkiksi taktiikkaosassa kuvateksti kertoo: "Irtiotto tehdään aina ryhmän takaa vauhtia nostaen ja samalla (...) Kuvassa Kimmo Karhu on onnistunut yllättämään kaikki vastustajansa ja on jo hyvää vauhtia menossa muilta karkuun kohti kilpailun voittoa."

Kirjan painos on myyty loppuun, joten paras paikka sen löytämiseksi on kirjasto. Ainakin pääkaupunkiseudulla teos pitää varata saadakseen sen lainattavaksi, niin suosittu se on myös näin keskellä talvea.


PS. Jos Suomen Pyöräilyunioni ottaa uuden painoksen teoksesta, voisi samalla korvata kirjan kannessa joko SPU:n logon tai sen jättisuuren SPU-lyhenteen kirjoittajan nimellä - se siitä nimittäin nyt puuttuu.

Tuesday, 20 January 2009

Vanhoille renkaille kyytiä

23mm kilparenkaat eivät pidä kivenmuruista asfaltilla. Kun ulkorenkaiden pintaan alkaa tulla koloja ja niiden sisään upota pieniä siruja, sisäkumit puhkeavat helposti. Tällöin olen ostanut uudet ulkokumit ja pistänyt vanhat naulaan.

Nyt otin yhdet vanhat naulasta. Poistin huolellisesti kaikki lamelleihin uponneet sirut, pyyhin sisältä ja päältä. Bianchini sai nyt vanhat punaiset Michelin Megamium kakkoset ja näyttää aika eksoottiselta. Punaiset päällysrenkaat musta-valko-turkoosissa pyörässä eivät ehkä ole se esteettisesti luontaisin valinta.

Samalla järjestelin tilaa pihamökin pyörä- ja työkaluvarastossa harjoitusrullille. Käytän nämä hiekoitussoralle allergiset vanhat renkaat pyöritellen talvikuukaudet rullien päällä. Ulkona pärjään maasturilla.

Ja vielä vinkkinä: vanhat kilparenkaiden sisäkumit ovat loistavaa materiaalia maastorenkaiden paikkaukseen.

Wednesday, 14 January 2009

Pendelimeininkiä polkupyörällä

Talvipyöräily näyttää lisäävän suosiotaan. Erityisesti nopeita ja kunnon varusteissa kiitäviä työmatkakuskeja on entistä enemmän. Terveiset erityisesti Tapaninkyläntietä-Suurmetsäntietä suhaaville! Mikäpä tuolla on ajaessakaan: tänäkin aamuna oli tyyntä, kuivaa ja lämpötila reippaasti plussalla.

Friday, 9 January 2009

Rupean hernekepiksi

Haaveilin Alppien ylityksestä kesälomalla, ja sen myötä Fillarifoorumissa menin mukaan keskusteluun painon pudottamisesta. Niinpä siellä sitten tuli keksittyä tavoite. Saa nähdä onko liian tiukka, kun en kuitenkaan ajatellut ottaa niitä kiloja pois lihaksista!

Nyt: 89,7 kg
31.1: 89,0 kg
28.2: 88,0 kg
31.3: 87,0 kg
30.4: 86,0 kg
31.5: 84,5 kg
30.6: 83,0 kg
30.7: 82,0 kg

Thursday, 8 January 2009

Fillarikesä-blogissa kausi jatkuu ja jatkuu

Viisikymmentä astetta kylmempää kuin parhaimpina kesäpäivinä, totesin aamulla polkiessani töihin. Miinus seitsemäntoista tuntui poskipäissä mutta siinähän tuo matka meni kuin muinakin aamuina. Pyöräilykengät on pitänyt kuitenkin näillä keleillä vaihtaa talvisiin trekking-varsikenkiin.

Kuvan auringonnousu tältä aamulta Sotungissa.

Monday, 5 January 2009

Pois tieltä!

Tänä talvena olen oppinut tasapainottelemaan pitkospuilla, eksymään pimeässä metsässä ja pysähtymään silmänräpäyksessä etupyörän vajotessa mutaojaan.

Olen siirtynyt pois tieltä, koluamaan kaikenlaisia ulkoilureittejä ja metsäpolkuja.

Ostin marraskuussa Marin Bobcat Trailin Manitou-keulalla. Se irtosi ilahduttavasti puoleen hintaan eli 350 eurolla. Olen ollut fillariin tyytyväinen, mutta hyvän ajoasennon löytäminen vie aikansa. Nyt alkaa olla pyörä säädöissään – tosin tanko saattaa mennä vaihtoon, koska ranteiden kulma tuntuu edelleen väärältä.

Saturday, 3 January 2009

Tunti päivässä


Lokakuussa maantiekausi päättyi ja ehdokkuus kuntavaaleissa vaati oman aikansa. Sitä myöten tämä blogi hiljeni, mutta en minä pyöriä talliin ole jättänyt.

Vuoden tavoitteena oli 8000 km, johon laskin kaikenlaisen mittarilla mitatun ajon: ulkopyöräilyn, kuntopyöräilyn ja ajon harjoitusrullien päällä. Ihkaoikeaa pyöräilyä kertyi reilut 8200 km ja kaikki ajot yhteensä tasan 9000 km. Siihen meni arviolta 310-320 tuntia.

Alkaneelle vuodelle pyöräilytavoite on tunti päivässä. Tämä 365 tuntia tekee 22-23 km/h keskinopeudella 8200 km. Tavoitevauhti on näin rauhallinen, koska maastopyöräily on tullut mukaan kuvaan.

Viime vuonna Vätternrundan pani tekemään tarkat tavoitteet, mutta tänä vuonna en sinne lähde. Mennään siis fiilispohjalla.

Kuva: Syyskuun Tour de Helsingissä pidin kameraa mukana ja räpsin ruutuja kavereista. Tämä on jossain Jokelan kulmilla.