Tuesday, 19 May 2009

Kohti Omalosta


Matkakuume ravistelee jo nyt, vaikka reissuun on vielä kuukausi. Mitä ihmettä?

Viime kesänä teimme reissun Kreetalle. Tarkoituksena oli ajaa Omaloksen tasangolle. Ylämäkeä on vajaat 40 kilometriä ja nousumetrejä reilut tuhat. Silloin jäi vuokrapyörä saamatta. Kuukauden kuluttua olemme taas menossa. Nyt otan omani mukaan.

Eilen tilasin renkaat, hihattoman ajopaidan ja kevyen kypärän Bike Discountista. Tänään tarkistin mihin aikaan aurinko nousee ja tutkin sopivaa reittiä.

Huomenna on kuukausi reissuun. Se tarkoittaa, että pääsen varmistamaan paikan erikoismatkatavaralleni. Se tarkoittaa myös, että pitäisi ruveta treenaamaan ylämäkiä.

Monday, 11 May 2009

Minkä värinen pyörätie?

Viime viikkoina fillarifriikit ovat taittaneet peistä siitä, minkä värinen pitäisi pyörätien olla. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että sen tulee erottua sekä kävelijöille tarkoitetusta että ajoväylästä - sen siis pitää olla värillinen.

Helsingissä on punaisia pyöräteitä. Osa niistä on maalattuja, osa punaista asfalttia. Bukarestissa on vihreitä pyöräteitä, Kööpenhaminassa sinisiä. Kaikki nämä värit ovat saaneet keskustelussa kannatusta.

Oma mielipiteeni on, että ei vaihdeta väriä, vaan pidetään punainen. Tämä siksi, että paras laatu saadaan, kun väri on sekoitettu suoraan asfalttiin. Tällaista väriasfalttia pitää aina tehdä täysi tuotantoerä, ja tuotantoerän koko ei suinkaan aina ole sama kuin uuden pyörätien vaatima määrä. Jos uudet ja vanhat pyörätiet ovat saman värisiä, voidaan uutta tehdessä käyttää ylijäämäasfaltti vanhan kunnostamiseen.

Thursday, 7 May 2009

Projekti: pyöräilyturvallinen Hämeentie


Hämeentien parantamisesta pyöräilykelpoiseksi oli aamun Hesarissa lähes sivun juttu.

"Sörnäisten ja Hakaniemen välinen osuus Hämeentietä on pyöräilijöiden mielestä yksi vaarallisimmista paikoista pyöräillä Helsingissä.

Helsingin polkupyöräilijät -yhdistyksen tuoreen kyselyn mukaan turvattomaksi ja uhkaavaksi Hämeentiellä pyöräilyn koki peräti 95 prosenttia vastanneista, ja suurin osa pyrki välttelemään kyseistä tieosuutta. "


Pyöräilytahot, erityisesti HePo, ovat tehneet hyvää taustatyötä kyselyn järjestäessään ja tuloksista tiedottaessaan. Tällä tavoin saadaan muutoksia aikaan - osoittamalla epäkohdat ja nostamalla ne puheenaiheiksi.

"Liikenneinsinööri Antero Naskila Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta myöntää, että Hämeentie tarvitsee pyöräkaistan. Vielä uupuu ratkaisu, mihin kaista kapealla tiellä mahdutetaan."

Kuva ja lainaukset HS.

Sunday, 3 May 2009

Lenkkidata meinasi sulaa

Kytkin usb-piuhan väärin päin myLogger-paikantimeen. Ainoa, mistä sen tiesi olevan viturallaan, oli laitteen ylenpalttinen kuumeneminen. Eikä data myöskään lähtenyt siirtymään.

Vaikka irrotin piuhan, laite jatkoi kuumenemistaan. Kontaktinasta tuntui samalta kuin lieden kuuma levy. Pelkäsin myLoggerin sulavan ja syttyvän palamaan, joten vein sen ulos. Tulipa tärveltyä sekin laite, tuumasin.

Jonkin ajan kuluttua härpäke oli jäähtynyt. Tuli hassu ajatus kokeilla josko se toimisi - ja kyllä, se kävi ja kukkui kuin sveitsiläinen kello. Jopa lenkkidata oli tallella. Tässä tämänpäiväinen HePon 25-lenkki.