Saturday, 31 October 2009

Kaksi tavoitetta saavutettu

Tälle kaudelle asettamani kilometritavoitteen ylitys näyttää mukavan konkreettiselta, kun viiva ei enää mahdu tuohon vieressä olevaan alkuperäiseen kuvaan.

Kilometrien lisäksi tavoitteen toinen tehtävä oli saada oma persus ylös sohvalta ja satulaan. Tämäkin tavoite tuli saavutettua. Useammankin kerran kävin ajamassa, jotta tulee "kilometrit täyteen".

Tänään oli oikea keli päästää Cervélo pyörähtämään ulkona. Tyydyin alle tunnin lenkkiin, ja vietän loput upeasta iltapäivästä pihahommissa.

Wednesday, 28 October 2009

Hyvin pyörii, kunhan muistaa olla tarkkana

Maanantaina urputin renkaanvaihdosta. Otin opikseni ja vaihdoin tukevammat kumit alle.

Nyt on taas ollut niin kivaa: eilenkin innostuin ajelemaan pari kertaa sakkorinkiä ylös ja alas Kehä3:n viereistä mäkeä Kuusikossa.

Olkaahan varovaisia erityisesti uusilla reiteillä. Pudonneiden lehtien matto peittää monta yllättävää kuoppaa.

Monday, 26 October 2009

Ihan joka päivä ei voi voittaa

Tänään lähti työmatka liikkeelle kivasti pienestä sateen ripeksimisestä huolimatta.

Takavaihtajan uusimisen jälkeen ketju loksahteli rattaalta toiselle täsmällisesti. Päätin kiertää vähän ekstraa, kun oli niin hyvä fiilis. Harmi kyllä pahat aavistukset Vittoria OpenCorsa2 -renkaan huonosta märkäkestosta toteutuivat Västersundoms skolan jälkeisessä alamäessä kurvatessani Sotungintielle.

Tyhjenevällä renkaalla sivuttaispito lähtee hetkessä, mutta pysyinpä pystyssä kuitenkin. Vettä tihuutteli ja kävelin moottoritien sillan alle huoltohommiin. Jotenkin sain tuherrettua renkaan vaihdossa parikymmentä minuuttia! Sen jälkeen olivat kädet, hanskat ja vähän posketkin öljykurassa ja näpit jäässä.

Friday, 23 October 2009

Työmatkapyöräilijän tunnustus

Huvin ja hyödyn voi yhdistää mukavasti työmatkapyöräilyllä.

Kun suljen kotioven takanani, ei tarvitse lampsia bussipysäkille odottelemaan, vaan istahdan pyörän satulaan ja valitsen mikä reitti tänä aamuna miellyttäisi. Kun suljen kotioven takanani, ei tarvitse istua autonrattiin hermoilemaan ja haistelemaan pakokaasuja, vaan voin oikaista metsässä kulkevaa lenkkipolkua pitkin tai vaihtelun vuoksi kiivetä pari napakkaa mäkeä.

Olen tässä neljän-viiden vuoden aikana ajanut työmatkoja pyörällä noin 20000 kilometriä. Eipä ole tainnut rahallisia säästöjä tulla, kun kolme uutta fillaria on ilmestynyt talliin tänä aikana. Kunto on kylläkin kasvanut, ja samalla on jäänyt syntymättä neljän tuhannen kilogramman verran hiilidioksidipäästöjä.

Friday, 16 October 2009

Piittaamattomat rakentajat

Kun pyörätien päällystettä revitään parin metrin kaistale, jätetään asfaltin reunat teräviksi. Tehty kaivanto peitetään soralla, jonka pinta on usein viitisen senttiä päällysteen tasoa alempana.

Kun pyörässä on kapeat renkaat tai tällaiseen paikkaan ajaa tavallista matkavauhtia, rengas puhkeaa. Näin on käynyt minulle kuluneen viikon ajalla iltahämärissä sekä Sepänmäessä Tattariharjuntiellä että Oulunkylässä Siltavoudintiellä.

Tietyön liikennemerkki ja varoituskeilat puuttuvat lähes joka työmaalta, missä on kajottu vain kevyen liikenteen väylään. Jos ajoradalla on sama haitta, varoitukset löytyvät.

Usein ei auta muu kuin kiertää ajoradan puolelta, jotta ei tarvitsisi ruveta paikkaushommiin.

Viime aikoina on Hesarin yleisönosastolla keskusteltu myös Mäkelänkadun ylittävästä puusillasta, joka on ajoittain hyvin liukas. Miksei siitä varoittamassa voisi olla muun vaaran liikennemerkki, jonka lisäkilvessä olisi selityksenä ”silta ajoittain jäinen”?

Helsinki haluaa kaksinkertaistaa pyöräilyn osuuden liikenteessä. Nykyinen asenne tietyön aikaisiin järjestelyihin kevyen liikenteen väylällä kertoo, että todellinen tahtotila pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi puuttuu.

Jos urakoitsijat saadaan hoitamaan tietyönaikaiset järjestelyt ajoratojen osalta, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa toimia samoin pyöräteiden osalta.

Wednesday, 14 October 2009

Tehokas torjuntavoitto

Stadin rahasäkkien jaosta ensi vuodelle on sitten sovittu. Budjettineuvottelujen loppuvääntö sujui pyöräilijöiden näkökulmasta mukavasti.

Maanantaina kaupunginhallitus päätti kirjata, että pyöräteiden rakentamista nopeutetaan. Verkoston kehittämiseen lisättiin kaksi miljoonaa euroa.

Samalla suunnittelun painopiste vaihtuu yhdistelmäväylistä erillisiin pyöräteihin ja -kaistoihin. Kaupunkisuunnitteluviraston osuuteen kirjattiin erikseen, että se tukee muiden hallintokuntien kanssa toimia, jotka edistävät pyöräilyä.

Jättebra, vai mitä? Tosin. Kaivoin esiin kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksen syyskuulta. Kävi ilmi, ettei tässä nyt sentään kahta lisämiljoonaa tullut. Pajusen ehdotuksessa oli nimittäin osoitettu kevyen liikenteen väyliin vain 1,9 miljoonaa, kun vuonna 2008 oli käytetty 3 miljoonaa ja 2009 2,8 miljoonaa.

Toisin sanoen ehdotuksessa miljoonan vähennys ja siihen sitten kaksi päälle. Kaikkiaan siis miltsi lisää - onhan se sentään kolmanneksen lisäys edellisvuosiin.

Sunday, 11 October 2009

Näe ja näy

kolme pyörälamppuaOn sitten taas koittanut aika pitää lamppua mukana.

Fillarivalaisimia on kahdenlaisia. On niitä pieniä tuikkuja, jotka on tarkoitettu tekemään pyöräilijä paremmin havaittavaksi. Vaatimattomimmillaan ne ovat parin euron miniledejä. Omista lampuistani tähän luokkaan sijoittuu Adder White Led. Siinä on viisi pientä lediä, jotka heittävät tuhnuisen, sinisen keilan. Maksoin siitä muistaakseni 12 euroa.

Ne paremmat pyörälamput on tehty siihen, että pyöräilijä näkee lampun valossa minne on menossa. 18 eurolla löytyi Prismasta AIM:n 1W ledivalaisin. Se on halpislampuksi erittäin hyvä ja ansaitsee paikan tässä parempien fikkareiden luokassa. Paras näistä kolmesta on kuitenkin VistaLiten 5W halogeeni. Se on kieltämättä kyllä kömpelöin, koska se vaatii erillisen akun. Lisäksi maksoin tuplavalaisinpaketista kuusi kymppiä, vaikka sain sen puoleen hintaan.

Metsässä ajeluun käytän lisäksi suunnistajan otsalamppua. Kun tankolamppu osoittaa menosuuntaan, saa otsalampulla valoa katseen kohteeseen.

Saturday, 10 October 2009

Kevyesti kuin höyhen, tarkasti kuin kone



Kolmen kuukauden odotus palkittiin vihdoin. Cervélo Soloist Team on nyt kasattu ja ensilenkki ajettu.

Jos mäkien kiipeäminen onkin joskus ollut Bianchilla työlästä, nousi Cervélo keveästi kuin höyhen, yrittämättä. Alumiinirunko ei löysää yhtään, ja kaikki voima sormenpäistä lähtien välittyy tienpintaan.

Ultegra SL -osasarja on pykälää parempi kuin Bianchissa. Kompaktikeskiön sijaan valitsin eteen 39–52-välitykset. Takana on 12–23-pakka.

Thursday, 1 October 2009

Easyrider loppuvuodelle

Tämän vuoden tavoite eli 8200 kilometriä on nyt sitten täynnä, kuten viereinen kuva havainnollistaa. Kauden aikana tuli poljettua mm. Kreetan mäkiä, Tour de Helsinki ja monta HePon porukkalenkkiä.

Loppuvuoden voinkin ottaa kevyesti. Reilu viisisatanen loka-, marras- ja joulukuussa, niin uutenavuotena täyttyy kymppitonni. Mikä siinä onkin, että minun täytyy aina asettaa rima, jotta viitsin hypätä.