Tuesday, 30 August 2011

Syö suklaata ja polje lujaa

"Syö tummaa suklaata, katso hauskoja elokuvia, vältä stressaavaa työtä ja polje lujaa pyöräillessäsi." Näin kiteyttää YLE sydäntutkijoiden reseptin terveempään elämään.

YLEn uutinen jatkuu: "Esimerkiksi pyöräilyn osalta ei niinkään ole merkittävää, kuinka pitkään pyörällä ajaa, vaan kuinka lujaa polkee. Tanskalaisen sydäntutkijan Peter Schnohrin tutkimuksessa ilmenee, että miehet jotka säännöllisesti polkevat pyörällä lujaa vauhtia elävät 5,3 vuotta pidempään kuin hitaammin polkevat miehet."

Koska viimeisin katsomani leffa oli Hitlerin viimeisistä tunneista kertova Perikato, joka on kaukana hauskasta, täytyy siis kompensoida ja polkea vieläkin lujempaa.

EDIT: Daily Mail uutisoi aiheesta vähän tarkemmin ja selvittää myös sen kuinka lujaa on lujaa.

Tuesday, 23 August 2011

Treenipalveluiden parhaimmistoa: TrainingPeaks

Nyt taisi tärpätä! TrainingPeaks on todella käyttökelpoinen nettipalvelu, johon voi ladata Garmin Edge 500:n tiedostoja ja joka lukee automaattisesti iPhonen Cycle Tracker Pro -appsin harjoitukset.

Monday, 22 August 2011

"Rakas päiväkirja" hakusessa

Haluaisin tällaisen treenipäiväkirjan niin, että se olisi aina näppärästi käden ulottuvilla ja niin, että se osaisi laskea tunteja ja kilometrejä yhteen sekä tehdä yhteenvetoja. Kuva on Joe Frielin kirjasta The Training Bible.

Haluaisin Frielin treenipäiväkirjan iPhonelle, mutta ei ole kukaan tainnut sitä tehdä. Appsien koodaus ei kuulemma ole mutkikasta, mutta se jää minulta kuitenkin tekemättä. Mietin myös josko käyttäisi sen tekoon tutumpia välineitä eli Filemaker/FilemakerGO-comboa sekä Exceliä ja GoogleDokumentteja.

Nyt löysin Heiaheiaa varten koodatun Heia Trackerin. Manuaalinen tietojen syöttö näytti oivalta, mutta appsin kotisivulla listatut käyttökokemukset ovat aika musertavia.

Olisiko vanhassa kuitenkin vara parempi? Friel myy taulukkoaan myös kirjana, ja sitä saa vaikka PBK:sta.

Saturday, 20 August 2011

Onko pakko seistä röökillä juuri siinä?

Saukkorauta taiteili blogiinsa osuvan ja ajankohtaisen viestin. Toivoisin, että tämän sisäistäisivät myös erään espoolaisen ammattioppilaitoksen opiskelijat ja henkilöstö:

Friday, 19 August 2011

HePon ansiosta hauskempi Helsinki

HePo sai Art goes Kapakka -festarin tunnustuspalkinnon "Helsinki hauskemmaksi". Perusteluina mm. kyky koota ihmisiä yhteen innostavalla ja hyvin organisoidulla otteella pyöräilyn merkeissä. Lue uutinen Hepon sivuilta.

Eläköön HePo! Eläköön hauskempi Helsinki!

Thursday, 18 August 2011

Kisakoirien keskellä


Kävinpä tiistaina kokeilemassa miten oma fillarini liikkuu kisakoirien tahdissa. Toisin sanoen päätin osallistua Bianchi-cupin maantiepyöräilyyn Jokelanseudulla. Reitti oli 2x20km lenkki, jossa heti startin jälkeen oli edessä tiukanpuoleinen mäki.

Aloitin tämän kilometrin mittaisen nousun kärjessä, jotta sain siimaa valua joukon läpi. Näin sain pysyteltyä pääjoukossa, mutta pian sen jälkeen pikkunyppylässä putosin kuin ankkuri kivikkoon. Seurauksena oli 35 km itsekseen ajelua. Edelleen olen huonommassa kunnossa kuin Royal-ajon aikoihin heinäkuun alussa. En taida samaan enää tällä kaudella päästäkään, kun ei ole aikaa käydä HePon kovilla ti/to-lenkeillä.

Kisastartti kertoi rautalangasta väännettynä, että talvella on paras treenata, kun tavoitteena on ensi keväänä pysyä samaisen cupin pääjoukossa.

Wednesday, 17 August 2011

Pyörätiepakosta pyörätieoikeudeksi

Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen toimenpidesuunnitelma 2020 on lähtenyt lausunnolle. Jos sinulla tai organisaatiollasi on mahdollisuus sitä kommentoida, tue seuraavaa ehdotusta:

"Keskeisiä keinoja turvallisuuden parantamiseksi ovat autojen ajonopeuksien hillitseminen, turvalliset liikennejärjestelyt etenkin liittymissä ja tietä ylitettäessä sekä heijastimien ja pyöräilykypärien käyttäminen." (sivu 9)

"Keskeisiä keinoja turvallisuuden parantamiseksi ovat autojen ajonopeuksien hillitseminen, turvalliset liikennejärjestelyt etenkin liittymissä ja tietä ylitettäessä sekä heijastimien ja pyöräilykypärien käyttäminen. Pyöräilijöiden näkymistä osana liikenneympäristöä parannetaan muuttamalla tieliikennelakia niin, että pyörätien käyttövelvoitteesta siirrytään pyörätien käyttöoikeuteen. Kun nopeatempoinen pyöräliikenne siirtyy osin ajoväylille ja pyöräkaistoille, myös kevyen liikenteen väylien käyttäjien nopeuserot pienenevät ja turvallisuus tältä osin paranee."

Monday, 15 August 2011

Fillari myös ruuhkajunaan, kun tilaa on

Pukinmäen asemalla junaan nousi parikymppinen kundi fillarinsa kanssa. Eteisessä seisoi kuusi matkustajaa, jotka siirtyivät hiukan tehdäkseen tilaa.

Junan lähdettyä liikkeelle paikalle tuli konduktööri. Hän alkoi luennoimaan säännöstöä ja tenttasi minne oli matka ja oliko lippua. Eikö pyöräilijä huomaa kuinka ahdasta ja hankalaa muilla oli?

Katsoimme virkailijaa ihmeissämme: ei meillä ollut hankalaa. Eräs nainen sanoikin, että onhan osastossa tilaa mennä istumaankin, jos haluaa ja että ihan vapaaehtoisesti olimme siihen jääneet. Sanoin konnarille kellonaikarajoitusten olevan hankalat muistaa. Mihin aikaan ruuhka-aika on esimerkiksi iltapäivällä? Tähän hän ei löytänyt vastausta edes kirjasta.

Lopulta olimme yhtä mieltä, että tilannekohtaisesti pitää katsoa. Jospa HSL:n hallitus ottaisi eteensä metron ohjeen ja soveltaisi sitä junaliikenteeseen: pyörän saa ottaa mukaan jos sille on tilaa.

Saturday, 13 August 2011

Pajulahti testasi, testattava kiittää

Tasaista yhdeksänkymmenen kierroksen pyöritystä kuntopyörällä ja verikoe kolmen minuutin välein.

Pajulahden urheiluopiston kuntotestissä sai samaan hintaan Aer ja AnAer kynnysarvot, maksimihapenottokykylukemat sekä harjoitusvinkkejä ja muuta arvokasta taustatietoa testaajalta. Niin, ja tietysti kirjallisen raportin.

Peruskestävyys on testin mukaan hyvällä pohjalla, vaikka tulinkin testiin väsyneenä maanantain vastaavasta 400 wattiin ulottuvasta testistä ja tiistain reipastahtisista työmatka-ajoista. Ensi vuodeksi treeniä samaan tapaan mutta enemmän ja intensiivisemmin.



Testausraportin sivu 2.

Wednesday, 3 August 2011

Ympyräkaupungin etappiajo


PekkaS innosti Haminan Meripäiväajoihin kolme HePon kuskia. Stadilaiset ovat ottaneet osaa tähän paikallistapahtumaan pienellä joukolla jo useampana vuonna, mutta minulle tämä oli ensimmäinen kerta ympyräkaupungin etappiajossa.

Meripäiväajo eli virallisesti Jouko Mattilan muistoajo ajetaan reilun sadan kilometrin mittaisena etappiajona: kolme pätkää ja kaksi taukoa. Pikku hiljaa toipuva kroppa kesti lenkin vetotöineen yllättävän hyvin, ja vauhtikin alkaa taas palautua. Kun keli ja ajoseurakin oli kohdallaan, tapahtumasta jäi oikein hyvä maku.

Etappiajo taukoineen oli oikeastaan vaikeampi ajaa kuin yksi yhtenäinen pätkä. Joka etapin loppu mentiin kovaa ja tauon jälkeen jalat olivat puuta.

Keskimmäisellä etapilla varsin pian tauon jälkeen tultiin Miehikkälässä pitkään ylämäkeen. Porukka pilkkoontui ja saimme aikaan kolmen miehen hatkaporukan. Kun kaikki tekevät töitä irtioton eteen, on menemisessä aivan erityisen sähköinen tunnelma, flow suorastaan. Saimme tehtyä sen verran ison eron, ettei edes huoltoauto ollut vielä taukopaikalla, kun sinne tulimme.

Myös kolmannella etapilla muodostui kolmen ajajan hatkaryhmä. Pelisilmäni kuitenkin petti 26-tiellä. Olin siirtymässä pois pitkästä vetovuorosta, kun Antti nykäisi ylämäen alkajaisiksi irti. Yritimme Pekan kanssa saada ajettua häntä kiinni, mutta meille jäi jaettavaksi toinen ja kolmas sija.


Tällaiselta Meripäiväajo vaikutti työmatkapyöräilijän silmin. Kisaaminen maistui niin hyvältä, että päätin ruveta urheilijaksi. Lähetinkin jäsenhakemuksen pyöräilyseuraan ja aion laatia talveksi treeniohjelman. Ensi vuonna sitten mukaan myös lisenssikisoihin.

Kuvat järjestäjien ottamia.

Kaupunkipyöräilijän kosto

Ylimieliset autoilijat pitävät pyöräteitä ja jalkakäytäviä parkkipaikkoinaan. Vilnan kaupunki on tarttunut ongelmaan suorastaan murskaavan tehokkaasti - ainakin BBC:n uutisen Vilnius mayor crushes car parked in cycle lane mukaan.