Wednesday, 28 September 2011

Joukossa, liikenteessä ja nettikeskustelussa se tiivistyy

Helsingin Maunulassa sattui tänä aamuna surullinen onnettomuus, kun pysähtyneen auton ovi aukaistiin, eikä pyöräilijä ehtinyt sitä väistää, vaan ajoi päin. Tästä hän lensi bussin keulaan ja kuoli sen ruhjomana.

Käsittämätöntä satoa ovat tämän Hesarin Omakaupunki-osiossa julkaistun uutisen kommentit. Niissä väitellään syyllisistä ja ilkutaan turman osallisille. Monien kirjoittajien mukaan oma ryhmä, olipa kyseessä autoilijat tai pyöräilijät, joutuu kärsimään sen toisen osapuolen piittaamattomuudesta. (Nyttemmin pahimmat ylilyönnit on jo siivottu.)

Ei löydy täydellistä autoilijaa eikä pyöräilijää. Silti nettikirjoittelussa demonisoidaan "vastustaja". Olisiko oman ryhmän virheiden myöntäminen heikkoutta, jonka jälkeen pitäisi antaa jostakin periksi? Eikö liikenteessä nimenomaan pitäisikin osata antaa periksi?

Monday, 26 September 2011

Loppukiri neljä lyöntiä maksimista

Olenko tosiaan rauhallisella sunnuntailenkillä puuskuttanut viiden minuutin pätkän yli 95 %:n sykkeellä? Näköjään olen. Samasta Trainingpeaks.comiin tallennetusta Garmin-mittarin datasta selviää, että loppukirini hyytyi parinsadan metrin jälkeen. Tähän ehkä vaikutti sekin, että porukkamme näkyy ajaneen useammankin kilometrin neljänkympin vauhtia, myös ylämäkeen.

Trainingpeaks.com on nettipohjainen treenipäiväkirja, josta on sekä maksuton että maksullinen versio. Olen harkinnut maksullista versiota erityisesti siksi, että maksuttomassa varsinainen Dashboardista löytyvä analytiikka on niin vaatimatonta.

Löysin juuri kiertotien laajempaan analytiikkaan. Kun klikkaat harjoituksen auki omaan ikkunaansa, valitse välilehti Social ja ota sen jälkeen ikkunan oikeasta alakulmasta linkki-kuvake. Trainingpeaks generoi harjoitusdatasta uuden nettisivuversion, jossa on tarjolla myös maksullisen version ominaisuuksia kuten huippusykkeiden ja -nopeuksien kestot aika-akselilla.

Lenkkidatasta voi päätellä, että meno tosiaan oli enimmäkseen rauhallista - vain loppupätkä Klaukkalasta Vantaankosken kioskille oli ripeämpää. Alla näkyvässä kuvakaappauksessa graafi on zoomattu loppukiripätkään (kartassa punainen pätkä).


Sunday, 25 September 2011

Sunnuntailenkki sai suun messingille

HePon sunnuntailenkki ajettiin mitä parhaimmassa syyskelissä. Lämpötila jäi 14 asteeseen, mutta lähes tyyni ilma ja auringonpaiste saivat sään tuntumaan oikein hyvältä.

Kolmenkympin keskinopeusryhmään lähti viitisentoista kuskia. Kiersimme Klaukkalan ja Otalammen kautta helpon, noin 90 kilometrin reitin. Kahvitaukopaikalta Taka-Siippoosta napatussa kuvassa on sekä 28:n että 30:n ryhmien kuskeja.


Ajo sujui parijonossa hyvässä järjestyksessä ja leppoisassa hengessä. Paluumatkalla ehdotin, että suoristamme reittiä loppukilometrien osalta ja menemme Vanhaa Hämeenlinnantietä. Näin saimme mahdollisuuden kunnon loppukiriin.

Viimeiset kilometrit tultiinkin neljääkymppiä huolimatta pitkästä ylämäestä. Oman kirini aloitin vähän liian aikaisin, ja se sammui ennen kuin oli tarkoitus. Ensi kaudeksi tarvitaankin lisää nopeusvoimaa sekä parempaa ajoituksen arviointia.

Saturday, 24 September 2011

Näkyviä parannuksia pyöräilijälle

Carnegie Mellon -yliopiston opiskelijoiden Project Aura on tuottanut hienon ratkaisun pyöräilijän havaittavuuden parantamiseksi:



Mieleen muistuu parin vuoden takaisen designkilpailun futuristinen konsepti nimeltään Light Lane, josta kuva alla. Sen ovat näköjään kiinalaiset jo pistäneet toteutukseenkin, nimellä Laser Lite Lane.

Friday, 23 September 2011

Risteykset turvallisemmiksi muille, mutta ei pyöräilijöille

Tänään tuli vastaan kaksi kiinnostavaa linkkiä risteysten suunnittelusta ja pyöräilystä.

Helsingin kaupunki on teettänyt selvityksen siitä, miten risteysten muuttaminen on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen. Vaikka ratkaisu on ollut muiden kulkijoiden kannalta hyvä, ovat seuraukset pyöräilijöille olleet päinvastaiset: onnettomuudet pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä ovatkin lisääntyneet. Linkki selvitykseen: http://j.mp/nqWXto

Samaan aihepiiriin liittyvä Youtube-video vertailee amerikkalaista ja hollantilaista risteyssuunnittelua:

Wednesday, 21 September 2011

Julkisissa ale ja fillarilla ilmaiseksi

Torstaina 22.9. päivä on Autoton päivä. Vaikka se julistettaisiin Syysmyrskypäiväksi, nappaan aamulla fillarin ja suuntaan töihin. Johan tässä pidettiin kolme päivää ajotaukoa.

Jos tykkäät paukuttaa rumpua kevyen liikenteen puolesta, mene vaikka Kriittiselle pyöräretkelle, joka starttaa Lasipalatsin aukiolta klo 19.

Tuesday, 20 September 2011

Näin naapurissa

Tässä kaupungissa ei taideta työmatka- ja arkipyöräilyä tuntea. Liikenne on todella ruuhkaista eikä pienempiä juuri varota. Pyöräteitä tai edes pyörätelineitä en ole nähnyt laisinkaan. Niin, enkä tietysti ainuttakaan pyöräilijää.

Kävelin viime yönä pari tuntia ristiin rastiin. Kun liikenne alkaa hiljetä, nousevat vauhdit bulevardeilla kahdeksaankymppiin, moottoripyörillä reilusti ylikin.

Ehkäpä täälläkin on fillaristeja, mutta heidän sijansa on jossakin puistossa tai paljon, paljon kauempana Moskovan keskustasta.


Sunday, 18 September 2011

Google tuunaa, bloggaaja kiittää

Googlen Blogger-palvelu on uusiutunut hyvään suuntaan. Varsinkin blogien hallinnointi ja kuvien lisäys haluttuun kohtaan on entistä helpompaa. Samalla innostuin vaihtamaan Fillarikesän ulkoasua. Taustakuva on muokattu tästä eilen Sipoossa ottamastani kännykkäkuvasta.

Sivupalkissa olevat mainokset otin kokeiluun, niin osaan sitten sosiaalisen median kursseillani sanoa jotain tästäkin toiminnallisuudesta. Jos klikkailette linkkejä tarpeeksi ahkeraan, ostan palkkiorahoilla itselleni cyclocrossarin :p

Saturday, 17 September 2011

Giro d'Espoo

PÄIVITYS 8.9.2012: Giro d'Espoon viimeaikaiset kulissientakaiset sotkut eivät lupaa hyvää. En ole enää samaa mieltä kuin tässä viime kevään kirjoituksessa. Tämän hetken näkökulma kirjoituksessa Näin tärvellään kuntotapahtuma.

Peter Selin puhui Vuelta a España -selostuksen yhteydessä Tour de Helsinki -kuntoajosta, ja heitti eetteriin ajatuksen "Giro di Espoosta" ja "Vuelta a Vantaasta."

Olikohan näiden suunnittelu jo hyvässä vauhdissa tai oliko kyseessä harvinaisen nopea koppi hauskasta ideasta? Joka tapauksessa Markku Ahonala kavereineen ovat tarttuneet toimeen: SPU:n kilpailukalenteriin on jo merkattu 27.5.2012 ajettavaksi Giro d'Espoo.

Ahonala kirjoittaa fillarifoorumilla, että Giro d´Espoo järjestetään yhteistyössä Espoon kaupungin liikuntaviraston, paikallisten urheiluseurojen ja yritysten kanssa. Tarkempi reitti ja muuta tietoa tapahtumasta löytyy syyskuun lopussa avattavista Giro d´Espoo nettisivuista.

Tapahtuman ajankohta on sikäli hankala, että samana viikonloppuna ajetaan jo vakiintunut Hyvinkää-ajo. Toisin sanoen Giro d'Espoo sijoittuu jo vakiintuneen, samalla seudulla ajettavan kuntoajotapahtuman päälle.

Vaikka Hyvinkää-ajo ja Giro d'Espoo ovat lyhyitä, satasen mittaisia reittejä, olisi jonkinmoinen haaste ajaa ne molemmat tuossa vaiheessa kautta täysvauhtisesti peräkkäisinä päivinä.

Olisikin hauska polkea nämä ajot kahden etapin kisana. Jos järjestäjät eivät hoksaa palvelua järjestää, voivat kuskit itsekin pystyttää nettipalvelun, johon syötetään osallistujatiedot ja etappiajat.

Lue myös uudempi teksti Giro d'Espoo rennolla otteella.


Viime vuoden Tour de Helsingissä ajelin Espoon Velskolan mäet leppoisalla asenteella flanellihelmojen hulmutessa. Kuva: Heikki Kärkkäinen.

Friday, 16 September 2011

Pyöräily ja kävely viihtyisän kaupungin osatekijöinä

Iltapäivällä voit seurata Kaupunkifillari-blogin kautta Jalka rattaalla -seminaarin verkkolähetystä. Jos reippaus iskee, voit myös hypätä satulaan ja mennä paikan päälle Helsingin kaupungintalolle, sillä seminaari on avoin ja maksuton.

Miten pyöräily ja kävely liittyvät vetovoimaiseen kaupunkitilaan? Millä keinoin pyöräilyä ja kävelyä on onnistuttu edistämään Euroopan kaupungeissa? Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia Jalka rattaalla – Pyöräilyn ja kävelyn Eurooppa -seminaarissa 16.9.2011 kello 12–16 Helsingin kaupungintalon juhlasalissa, Pohjoisesplanadi 11–13. 

Wednesday, 14 September 2011

Mukavampaa menoa myrskyihin

Sainpa syksyn sadekeleihin sopivan menopelin, kun maasturi muuntui hybridiksi. Se on kai oikea nimitys Marin Bobcatille, johon on nyt vaihdettu jäykkä etuhaarukka jouston tilalle, renkaiksi maantielle sopivat 1,5-tuumaiset Schwalbe Marathon GreenGuardit sekä asennettu täyspitkät lokarit ja nousukahvat.

7 barin rengaspaineet takaavat kevyesti rullaavan menon. Eteen käännetyt nousukahvat tarjoavat melkein maantietangon aerodynamiikkaa ja lokarit kumisine kuraläppineen pitävät jalat kuivina. Suositeltava varustus!

Tuesday, 13 September 2011

Vaihtuisiko kulkupeli, jos maksaisit sen pysäköinnin itse?

Taloyhtiöiden autopaikkojen kustannukset on viime viikkoina puhuttanut. Uusilla asuntoalueilla Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa on kyseessä noin 50 000 euron asuntokohtaiset kustannukset. 

Autopaikoista pitää maksaa myös niiden asukkaiden, jotka eivät autopaikkaa saa. Maksoi mitä maksoi, auto on silmäterä ja sille on paikka löydyttävä. Louhitaan sitten vaikka halli kallion sisään ja tasataan hirmukustannukset kaikille.

Voisivatko asuntoyhtiöt kantaa yhtä lailla huolta siitä, että kaikille fillareille löytyisi asianmukainen tila? Uusissakin taloissa saattaa olla 1-2 varastohuonetta, joissa fillarit ovat kuin sardiinit purkissa.

Pyörien kunnollisen säilytyksen järjestäminen on suhteellisen halpaa autojen rinnalla. Veikkaanpa, että kulkupeli vaihtuisi monella kaksipyöräiseksi, mikäli jokaisen pitäisi maksaa ajokkinsa täydet pysäköintikustannukset itse.

Lähettäjä Fillarikesä
Esikaupungin omakotialueella fillarin säilytys on helpompaa kuin kantakaupungissa. Pihaa riittää ja usein myös rakennusoikeutta. Tässä huoneessa on tilaa 3,3 neliömetriä / fillari.

Sunday, 11 September 2011

Hyvästi, Ajomies!

"Aikansa kutakin," sanoi Eppu, kun kysyin onko huhussa perää. Tilat on jo irtisanottu, ja Tikkurilan Ajomiehen taru loppuu pian. Harmin paikka. On vaikea löytää toista yhtä osaavaa, nopeaa ja silti edullista huoltoa.

Ajomiehen Facebook-ryhmää kannattaa seurata. Vihje kuului, että siellä kerrotaan mahdollisesta jatkosta jossain muualla.

JK. 14.7.2012: Ajomiehen taru ei sittenkään loppunut. Tässä tarkemmat tiedot.

Monday, 5 September 2011

Mitä nämä pyöräilijät oikein luulevat olevansa?


Tour de Helsinki oli kiva koitos. Se sujui jokseenkin juuri kuten suunnitelmissa olikin: ensin yritystä sinnitellä pääjoukossa, sitten Vihdintien tienoilla mukaan 4h-porukkaan, ja lopulta Palmenin kaupalla irti ja maaliin ajassa 3:53. Lisätäänpä tähän Sanna Karjalaisen ottama maaliintulokuva, jonka juuri löysin netistä.

Iso muutos muutamassa vuodessa: enää ei tarvitse erityisesti valmentautua tai valmistautua tällaiseen ajoon, eikä ajon aikana tarvitse miettiä minkä verran on kilometrejä jäljellä.

Tour de Helsingissä pyöräilijä saattoi tuntea itsensä kuninkaaksi, jota varten tiet on rakennettu. (Eli siis tasaveroiseksi autojen kanssa.)

Toisin oli lauantaina, jolloin poljimme lapseni kanssa Velodromille hakemaan ilmoittautumiskuorta. Oulunkylän kirkossa oli päättymässä julkkishäät, ja pyörätielle alamäkeen oli parkkeerattu kaksi Hummeria ja yksi limo. Kun sitten piti taiteilla näiden ja ympärillä palloilevien häävieraiden välistä, soitin kelloa, että osaavat varoa. Yksi vieras marmatti tuohtuneena "Mitä nämä pyöräilijät oikein luulevat olevansa!"

Friday, 2 September 2011

Tour de Helsinki: cycling as usual

Kauden viimeinen koitos on ovella. Sunnuntaina ajetaan Tour de Helsinki, 140 kilometrin lenkki, johon osallistuu tänä vuonna peräti kaksi tuhatta pyöräilijää.

TdH:n reitti on maltillisen tasainen, ja kun sääkin on suosiollinen, vaikuttaa tulevan varsin selväpiirteinen ja ennalta-arvattava reissu. Alkumatkan voisi olla 35 km/h ryhmän vetomiehistössä pyörittämässä telaketjua.

Jos ja kun tämä ryhmä pysähtyy tauolle, voisi joidenkin innokkaiden kanssa jatkaa matkaa ja päästä porukan edelle. Kyseessä nimittäin lienee aika iso ryhmä, joka käy levottomaksi lähestyttäessä Helsinkiä. Useampana vuonna on ollut kolareita ja kasoja Malmin paikkeilla, ja lähtemällä irti tästä joukkiosta voisi välttää turhat onnettomuudet.

Jos kaipaat viime hetken neuvoja "touria" varten, vilkaise HePon kuntoajokurssilla pitämäni esityksen Kunnialla kuntoajosta diat.