torstai 12. huhtikuuta 2012

Datan jalostusta: Training stress score

TrainingPeaks on saanut uusia toiminnallisuuksia, jotka jalostavat tähän monipuoliseen harjoituspäiväkirjaan syötettyä tietoa informatiivisempaan muotoon.

Rekisteröidessään suorituksen TrainingPeaks tallentaa luonnollisesti kaiken mittaridatan: harjoituksen keston, reitin, nopeuden, kadenssin, sykkeen, tehon jne. Näitä voi sitten tutkiskella sekä numeerisesti että kaavioina kuten monissa muissakin palveluissa. Vieressä esimerkkinä kuntopyörätreeni omien sykealueitteni kautta tarkasteltuna.

Datan perusteella TrainingPeaks laskee harjoituksille IF- eli Intensity factor -luvun. Se on suhdeluku, joka kuvaa harjoitustehon ja urheilijan senhetkisen kynnystehon suhdetta.

Itse olen tarkastellut IF:llä treenien vaativuutta. Työmatkat ja kevyet treenit saavat lukeman 0,6-0,75. Kaikkein tiukin spinning on näyttänyt minulle arvoa 1,05. Tausta-artikkelin perusteella sitä voi kuitenkin käyttää toisinkin päin: seuraamaan kynnystehon muuttumista.

IF:n johdannainen ja vähintäänkin yhtä hyödyllinen datan jalostuksen muoto TrainingPeaksissä on TSS eli Training stress score. Se huomioi harjoituksen intensiteetin ja keston, ja antaa näin suuntaa harjoituksen rasittavuudesta. TSS voidaan laskea tehomittarista, jos sellainen on, mutta myös sykemittarin avulla.


Olen seurannut TSS:ää viikkotasolla ja verrannut lukemaa tuntemuksiini viikon rasittavuudesta. Esimerkiksi tällä viikolla olen ottanut kevyemmin siksi, että viime viikon TSS oli kolmanneksen korkeampi kuin kahdella edellisellä viikolla. Kun treeniviikko (teho * aika) on yli 30 % kovempi kuin edelliset, ollaan jo menty yli järkevän lisäyksen. Ajohaluja olisi siis enemmän kuin malttia kuunnella väsyneitä jalkoja, joten TSS auttaa puhumaan itselle järkeä.

Käytän TrainingPeaksin maksutonta versiota. Maksullisessa versiossa on tarjolla monia muitakin työkaluja, joista Performance Management Chart lienee yksi havainnollisimmista. Siitä voi lukea lisää täältä.

Ei kommentteja: