sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Älä ole turvallisuusriski, vaan harjoittele ryhmäajoa

Oletko hiljattain innostunut pyöräilystä? Oletko lähdössä isoon kuntoajoon kuten Giro d'Espoo tai Tour de Helsinki? Älä ole turvallisuusriski, vaan muista tämä seuraava aina, kun isossa porukassa ajat: 

Kuntoajossa pyöräillään varsin tiukassa nipussa. Etäisyyttä edellä ajavaan ei ehkä ole kuin puoli metriä, ja vauhtia on helpostikin 40 km/h. Siinä pitää olla valppaana joka sekunti ja tarkkailla muutakin kuin edellä ajavan takapyörää. Erityisen tärkeitä ovat käsimerkit.

Kuoppien ja muiden esteiden osoittaminen käsimerkein riittävän aikaisin sekä merkkien toistaminen jonossa ajettaessa auttaa välttämään kolareita ja varsinkin isompia kasoja. Jokainen ryhmässä ajava toistaa kärkiajajan näyttämän merkin, niin että viimeisetkin huomaavat varoa.

Toivottavasti kuntoajoihin ensimmäistä kertaa tulevat käyvät ensin harjoittelemassa ryhmäajoa vaikkapa HePon sunnuntailenkeillä ja lukevat myös ryhmässä ajamisen ohjeet.

Tämän päivän lenkillä sattui tyypillinen kolari. Edelläni ajavan matka katkesi yllättävän syvään kuoppaan. Hänen pyöränsä kääntyi poikittain ja ajaja lensi tangon yli. Sen verran sain väistettyä, että en rynninyt suoraan päälle. Väistäessäni en onnistunut välttämään hänen takarengastaan, vaan kaaduin. Satula halkesi ja takavanne on entinen.

Kuten niin usein ennenkin, mitään pahempaa ei kuitenkaan itse pyöräilijöille sattunut. Kaaduin vasen olkapää edellä, ja ehdin laittaa käden sopivaan asentoon pyörähtääkseni sen varassa. Pieniä ruhjeita on polvissa, pakarassa, kyynerpäissä ja sormissa. Kypärä vaimensi päähän kohdistuneen iskun.

Kolarimme sattui siitä huolimatta, että kyseessä olivat kokeneet pyöräilijät, ja merkkikin kulki ryhmässä. Ilman käsimerkkien näyttämistä olisivat todennäköisesti myös takana tulevat ajaneet samaan nippuun.



Ei kommentteja: