Sunday, 16 September 2012

Rakennettiinko Baana autoiijoiden rahoilla?

Hesarin Teppo Moisio kertoo lukijoittensa kysyneen kustannetaanko pyöräilijöiden väylät autoilijoiden maksamista veroista.

Lyhyt vastaus on, että liikenteen verotulot menevät valtiolle ja kevyen liikenteen väylät ovat kaupungin hommia - eli ei.

Pitkä vastaus on kiinnostava sekin. Kannattaa lukea sekä Tepon kolumni että siihen liittyvä selvitys Liikennejärjestelmän tuet.

Thursday, 13 September 2012

Maantiepyöräilyä puoli seitsemältä aamulla

YLEn aamuohjelma Puoli seitsemän teki Tour de Helsingin yhteydessä pienen jutun maantiepyöräilystä ja sen monenlaisista harrastajista.

Ykköshaastateltavana oli Pekka Sirkiä, mutta pari kommenttia toimittaja kysyi minultakin. Tarkoitus oli, että kuvaan matkan varrella heille materiaalia tankoon kiinnitetyllä GoPro-kameralla, mutta se jäi yritykseksi, kuten jo aiemmin kirjoitin.

Pätkä tuli tuutista kuulemma tänä aamuna, ja ystävät tiesivät kertoa, että se uusitaan huomenna. Jos se tulee katseltavaksi myös YLE-Areenaan, laitan linkin.

PE 14.9.: Toimittajalta tuli äsken tekstari: juttu on tänään Puoli seiskan uusinnassa, TV1 klo 11.10. Se löytyy myös Yle Areenasta kuukauden ajan. Nettitallenteessa kohdasta 11:08 alkaen).

Tuesday, 11 September 2012

Valaistumisen hetki



Tänä talvena en aio ujostella, vaan olen koristellut polkupyöräni joulukuusiksi. Kaikissa fillareissa on nyt vähintäänkin etu- ja takavalo. Lisäksi repussa keikkuu erillinen takavalo, ja yksi vaatteisiin klipsillä pikakiinnitettävä valo auttaa näkymään varsinkin kaupunkiliikenteessä.

Maantiepyörien havaittavuutta päätin parantaa tangonpäävaloilla. Näitä on maailmalla monien pikkupajojen tekemänä. Aika monen mallin ongelmana vaikuttaa olevan heikohko valaisuteho ja kosteudenkestävyys. Piti siis hiukan kysellä kavereilta ja isolta Geeltä, ennen kuin ryhdyin tilaamaan.

Cervélon tankoon asensin Soma Road Flares Taillightin, jonka käyttäjät vaikuttivat nettiselailun perusteella melko tyytyväisiltä. Aikani googlailtuani löysin Outside Outfittersin, joka toimitti valaisimet Suomeen nopeasti ja pienillä, muutaman euron postikuluilla.

Soma on tyylikäs lamppu, jonka sisällä on yksi punainen ledi. Painokytkimen vaihtoehdot ovat päällä-vilkku-pois. Ledi valaisee melko kirkkaasti taakse ja näkyy pienen sivuikkunan kautta myös risteävälle liikenteelle. Tosin sivuvalo on niin heikko, että sen varaan on turha laskea mitään muuta kuin pientä katu-uskottavuuden nostoa.

Bianchissa valaisee Tacx Lumos. (Bike-componentsissa 13,50 €) Se on vähän mutkikkaampi kolmen ledin mötikkä. Eteenpäin on kaksi lediä, joista toinen on valkoinen valo ja toinen on keltainen vilkku. Etuvalo on yllättävänkin tehokas. Sen sijaan vilkku on turhake, joka hädin tuskin näkyy muutaman metrin päähän. Kaiken lisäksi vilkun painaminen päälle virtakytkimestä tuntui hankalalta ainakin kotipihatestissä. Myöskään taakse osoittava punainen valo ei ole järin tehokas.

Sen verran olen kuullut tangonpäälamppujen kosteusongelmista, että kiepautin tankonauhan ja lamppujen saumakohtaan sentin levyisen eristeen jeesusteipistä. Jotkut ovat peräti liimanneet valaisin- ja paristo-osan yhteen, mutta paristonvaihto saattaa olla siinä tapauksessa tekemätön paikka.

Vielä muutamat heijastimet pinnoihin, niin sitten kelpaa ajaa pimeälläkin.

Saturday, 8 September 2012

Kuraa, kuviointia ja asennemuutosta

Fillarin tuunaus loppusyksyn työmatkoja varten pääsi vauhtiin. Alla pyörivät nyt pistosuojatut Schwalbe Marathon -renkaat, kun löysin sellaiset 25-millisinä Bike-Componentsista. Leveämmät eivät olisi mahtuneet takahaarukkaan.

Ero entiseen on selvä. Pyörä ei liiku likimainkaan niin kevyesti kuin vielä torstaina, jolloin alla oli 23-milliset sliksit ja kevyemmät kiekot. Marathoneilla pitäisi kuitenkin pärjätä paremmin lasinsirujen ja hiekoitussepelin sekä lehtikelin ja lumiloskan kanssa.

Bianchi sai myös lokarit. Alaputkessa on pieni maastopyöriin tarkoitettu kumilenkein kiinnitetty suoja, joka estää jalkoja pahemmilta kastumisilta. Takana on satulaputkeen kiinnitetty pikalokari.

Kävin tänä aamuna kokeilemassa rengastuksen käyttökelpoisuutta cyclocross-porukkalenkillä Viikissä. Rhubarb oli suunnitellut neljän kilometrin mittaisen reitin, jota hän mainosti helpoksi. Sen perusteella ajattelin, että ehkä tuo menee maantiefillarillakin.

Kovapohjaiset hiekkatiet ja polut olivat tälle fillarille ominta alustaa, mutta metsäisemmillä osuuksilla savipohja, jyrkät mäet ja metsätöistä jäänyt hake panivat renkaat sutimaan ja kuskin työntöhommiin. Kaipa joku taidokkaampi olisi pärjännyt tälläkin rengastuksella, mutta en minä.

Toisaalta oli kiva kerrankin ottaa pyöräily rennosti ulkoiluna. Jätin cx:n yhteen kierrokseen ja jäin rupattelemaan paikalle omalla juoksulenkillään osuneen Merjan kanssa. Puhe kääntyi mm. juuri tänään ajettavaan paralympialaisten tandem-maantieajo. Merjalla on siitäkin kokemusta: Ateenassa hän oli kuudes.

Huomenna tuunataan Bianchia lisää. Tänä syksynä ei jää Bianchin huomaaminen kiinni ainakaan valojen puutteesta.


Raparperi puutarhassa eli Rhubarb Herttoniemen palstojen luona.

Monday, 3 September 2012

1+2290 tarinaa Tour de Helsingistä


Moninkertainen Tour de France -etappivoittaja oli ykkönen myös Tour de Helsingissä! Ilmoittautuneita yli 2500! Matkaan lähti ennätykselliset 2291 pyöräilijää! 

Itselläni olivat sunnuntaiaamuna superlatiivit ja motivaatio vähän hakusessa. Mitä varten minä olinkaan osallistumassa tämänvuotiseen kuntoajoon? Mihin porukkaan lähtisin ja millaista ajoa tavoittelisin? Aamulla pyöräilykamppeita pukiessani tuntui samalta kuin tavalliselle porukkalenkille lähtiessä.

Olin juuri kipuamassa pyörän selkään, kun YLEn aamu-tv:n toimittaja soitti. Tekevät jutun Tour de Helsingistä ja kaipaavat jonkun kuskaamaan GoPro-kameraa, jotta saavat ajokuvaa.


VehmaanNummen ottamassa kuvassa näkyy myös GoPro-kamera.


Siinähän sitä olisi tehtävä ja henkinen kiintopiste tälle ajolle. Vähän tuli kiire, kun olin ajoittanut lähtöni niin, että ehdin juuri mukavasti lähtösuoralle. Velodromin parkkipaikallla tehtiin kuitenkin parin kysymyksen minihaastattelu ja laitettiin kamera tankoon.

Saattoajo oli typerryttävän hidasta, ja vapaa vauhti Leppävaaran jälkeen tarjosi aikamoisen herätyksen. Kahdenkympin jälkeen jo tuollainen 40-50 km/h loiviin ylämäkiin oli tiukka muutos.

Kun Turuntiellä oli vasta viikon vanha asfaltti, joka oli edellisen illan rankkasateen jäljiltä märkä, tiesi jo etukäteen odottaa ääniä. Paukahdus, huutoa, kolinaa. Jorvin sairaalan kohdalla oli itsellänikin pystyssä pysymistä, kun piti väistää kaatujia yhdessä muun joukon kanssa.

Puseroon hiipi uudestaan ihmetys mitä minä täällä oikeastaan teen. Onneksi vauhtia riitti, niin että piti keskittyä kampien pyörittämiseen.

Bembölen ja Kunnarlan läpi pysyttelin pääjoukossa, mutta Velskolan mäissä ei enää löytynyt tarpeeksi potkua, vaan jäimme pienen porukan kanssa ajamaan kärjen ja 4h-ryhmän väliin. 

Lopentielle asti pysyttelimme pääjoukon tuntumassa. Harmi kyllä yhteistä vetotyötä ei syntynyt. Yritimme telaketjuakin, mutta venäläisten ja virolaisten kanssa ei kommunikaatio toiminut. Niinpä neljän tunnin ryhmä ajoi meidät kiinni. Siinä olikin mukava ajaa, ja paukkuja riitti osallistua myös vetämiseen. 

Vähän ennen Palmenin kauppaa GoPron jalusta murtui. Jälkeenpäin kuulin, että jossain tuotantoerässä oleva muovi ei kestä pitkäaikaista tärinää. Ensin päätin jatkaa tässä ryhmässä maaliin päästäkseni alle neljän tunnin. Matkanteko oli niin helppoa, että mielessä siinteli ajatus lähteä Kuninkaanmäessä irti. En sitten kuitenkaan voinut jättää kameraa tiellekään. Pakko oli siis kääntyä takaisin.

Onneksi eräs katsoja oli poiminut härpäkkeen talteen, joten saatoin ottaa sen taskuuni ja ajaa pikkuryhmässä perille. Velodromilla ojensin kameran takaisin kuvaajalle, joka huomasi jotain puuttuvan – kotelo oli auennut ja kameran muistikortti puuttui. Se oli siis lähtenyt pudotessa kamerasta. Kaiken sen vaivan jälkeen! 

Kävin vielä myöhemmin iltapäivällä etsimässä ja myös löytämässä kortin. Se tosin oli niin moneen kertaan yliajettu, etten saanut sitä työpöydälle eikä sitä tunnistaneet edes pelastusohjelmat.

Siitä huolimatta aamutelkkarissa on keskiviikkona tai torstaina juttua Tour de Helsingistä. 

Tulokset ChampionChipin sivuilla > 2012 > Tour de Helsinki
Kuvia: 
  • dj78 (Kuninkaanmäki)
  • Jari Birling (lähtö, Porintie, Karhunkorpi, Nikkilä)
  • k3ntFIN (Svartböle ennen Palmenin kauppaa) Lisäys 9.9.2012
  • valopasin (lähtö, Velskola, Paippinen, Viikki, Koskelantie)
  • Vehmaan Nummi (Lepsämä)(linkki päivitetty)


Saturday, 1 September 2012

Tour de Helsinki, 2012 edition


Tämän vuoden malli tarjoaa entiseen tapaan Velskolan mäet, jotka paloittelevat porukan pienempiin osiin, Keski-Uusimaan vauhdikkaat baanat ja lopulta Kuusijärven vieressä mäentöppyrän, joka saa voimiensa rippeitä säästelevän pyöräilijän kiristelemään hampaita taistelussa kramppia vastaan.

Vuoden 2012 mallissa ennakkoilmoittautujien määrää kasvatettu entisestään. Nyt lähtösuoralle on asettumassa 2400 polkijaa. Lisäksi TdH ajetaan myös virallisena kilpailuna, niin että lisenssinhaltijat ovat voineet ilmoittautua kilpasarjaan. Esimerkiksi minä. Ja toisessa ääripäässä Jaan Kirsipuu, nelinkertainen Tour de France -etappivoittaja.



Tero Pasasen otos, vuosimalli 2009.