Wednesday, 30 January 2013

Ajoradan pöperö pyöräilijöiden kiusaksi


Iltapäivällä tuli lunta. Ei tässä nyt kyseessä mikään talven pahin pyry ollut, mutta ihan tarpeeksi saatiin uutta pöperöä.

Varsin kaunista nyt kyllä on: Puhdas uusi peite maassa. Puiden valkeat oksistot. Tehokkaiden ledivalojen helminauhat.

Aurat eivät olleet vielä ehtineet pyöräteitä höylätä kun lähdin töistä, joten viitisen senttiä oli entisen päällä tuoretta nuoskalunta. Raskasta kyllä, mutta suurimmalta osin ajettavaa. Leppävaarassa meinasin jo nousta junaan, mutta päätin kuitenkin polkea perille asti. Tuomarinkylän suora oli tapansa mukaan tuiskunnut niin umpeen, ettei siitä ollut kulkuväyläksi.


Pahimman ongelman muodostivat ne kohdat, joissa pyörätie kulkee aivan ajoradan vieressä. Autoja varten aura oli sliipannut asfaltin puhtaaksi – heittäen loskat pyöräilijöiden ja kävelijöiden harmiksi. Turuntiellä Espoossa on monta tällaista kohtaa. Kuvasta on helppo verrata ajoradan ja pyörätien aurausta keskenään.

Paluumatkaan kului tuplaten sen verran mitä aamulla töihin eli yli kaksi ja puoli tuntia.

Usein tarvittiin tasaisellakin kevyintä välitystä ja lukkopolkimien apua, että tasainen pyöritys pitäisi fillarin liikkeessä. Siltikin oli vaikeuksia päästä eteenpäin. Kuin yrittäisi juosta unessa: jalka on liian raskas ja eteneminen on hidasta kuin... kuin lumipuurossa.

Yksi syy hissutteluun oli ihan oma moka. Etulokasuojan ja renkaan väli on liian kapea. Tällaisella kelillä nuoskalumi tarttuu renkaaseen ja kulkeutuu lokasuojan ja renkaan väliin. Kun lokarin etureunassa rako on kapeampi, pakkautuu lumi lisäjarruksi.

Saturday, 26 January 2013

Eurolla kahdeksan euron hyödyt

Pyöräily on terveellistä ja säästää aikaa. Koska se ei riitä perusteluksi parantaa pyöräilyn oloja, on Helsingin kaupunki selvittänyt mitä tämä tarkoittaa rahassa mitattuna.

Kaupunkisuunnitteluviraston tuore raportti Pyöräilyn hyödyt ja kustannukset selvitti minkä verran hyötyä on pelimerkkien sijoittamisesta fillarointiin.
"Pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia selvittäneen työn mukaan euron investointi Helsingin pyöräteihin tuottaisi lähes kahdeksan euron hyödyt. Vaikuttavuus on moninkertainen tavanomaisiin liikennehankkeisiin verrattuna. "
"Lisärahalla saavutettava sujuvampi ja turvallisempi pyörätieverkosto saisi selvityksen mukaan helsinkiläiset tekemään yhä useamman matkan pyörällä auton tai joukkoliikenteen sijaan. Rahallisesti suurin hyöty lisääntyneestä pyöräilystä tulisi terveysvaikutuksista, kuten kuolleisuuden alenemisesta."

Mysteeriksi minulle jäi se, missä raportin kansikuva on otettu. Tuo talo, jossa on vuosiluku 1913, näyttää ihan vieraalta.


Thursday, 24 January 2013

Vain naisille! Nishiki-kuntoajo ei ole kisakireä

Toukokuussa on naisille tarjolla uudenlainen pyöräilytapahtuma.

4.5. ajetaan Nishiki-kuntoajo Vantaan Seutulassa. Matka on 32 km. Tarjolla on kolme kokeneitten pyöräilijöitten kipparoimaa keskinopeusryhmää: 20, 25 ja 30 km/h.

Pepe Sirenin kanssa oli puhe, että jospa tähän kuntoajoon voisi osallistua joukkuein – ja niin, ettei kypärä kiristä liiaksi. Joukkuepalkintokin voisi olla yleisöäänestyksen voittajalle. Vaan mitä mietitte, millä perusteella yleisö äänestäisi? Hilpein joukkueasu? Jotain muuta?

Tarkempaa infoa ja ilmoittautumistiedot tulossa.
Kuvan otin viime kesänä Pepen tempoajon yhteydessä.

Monday, 21 January 2013

Suunnitelmia fillarikesäksi?

Pakkastenkin keskellä lämmittää, että olen tavatatavannut monia blogin lukijoita kirjoitustauon aikana: tien päällä, junassa, Ikeassa, sähköpostitse.

Tämä blogi jäi alkutalveksi telakalle, ja pidin huolta vain valokuvausblogistani. Vähemmälle on jäänyt pyöräilykin. Ensin hatutti heikkojen SM-kisojen jälkeen, sitten esteeksi tulivat eräät työmatkat, ja nyt sitten pakkaset ovat vähentäneet menohaluja.

Ilahduttavan paljon talvipyöräilijöitä näkyy, jopa näillä pahemmilla pakkasilla. Kyllä se kampi kiertää minullakin, vaikka matkamittari jää keskimäärin sataseen per viikko.

Millaisia pyöräilysuunnitelmia teillä on ensi kaudeksi? Omani ovat vähän hakusessa, ja olisi kiva saada inspiraatioita ja ideoita.