Wednesday, 27 February 2013

Sunday, 24 February 2013

Silta – kahta pistettä yhdistävä välitila vai paikka itsessään?

Stadissa puuhataan uutta, pitkää siltaa ratikoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille keskustan ja tulevan Kruunuvuoren rannan asuinalueen välille.

Loppukilpailuun valitut siltaehdotukset löytyvät Hesarin sivuilta. Nähdessäni ne laitoin tuomariston puheenjohtaja Pekka Saurin Facebook-seinälle aiheesta kommentin: toivottavasti muistavat voittajaa valitessaan, ettei keli ole aina aurinkoinen.

Sateella ja räntää räiskiessä reilu kilometri meren sillalla ei houkuttele ketään fillarin selkään – ellei siltaa ole varta vasten suunniteltu ulkona liikkujia ajatellen.

Teppo Mosiolla on tänä aamuna hyvä artikkeli aiheesta: Helsinki ei tarvitse uutta Ikuisen vastatuulen siltaa. Toivottavasti tuomaristo lukee sen ajatuksella.

Yhtään täydellistä ratkaisua ei kärkikaartissa ole. Toiminnallisesti paras on Debet Semper Plus Esse Virium In Vectores Quam In Onere. Se on kylläkin susiruma, aivan kuin nimensäkin.

Hesarin äänestyksessä annoin ääneni ehdotukselle Occursus. Sen alatasanne suojaa sateelta ja tarjoaa pysähdys- ja oleilupaikan. Ehkäpä sitä voi kehittää suojaamalla alatasannetta tuulilta ja myöntämällä sinne vaikka kioskiluvan.




Saturday, 23 February 2013

Älä urheile sairaana – mutta missä menee raja?

Sairaana ei pidä urheilla, sehän on selvä – mutta missä menee raja? Milloin sairas ei ole enää sairas, vaan terve? Entä mikä on kevyttä liikkumista ja mikä urheilua?

Influenssa piti minut aloillaan alkuviikon. Torstaina pääsin jo töihin, mutta oli tyydyttävä liikkumaan autolla.

Polte fillarin selkään oli kova, mutta toipilaanakaan ei pidä urheilla. Mikä avuksi?

Perjantaiaamuna arvelin, että tarpeeksi matala rasitus käy päinsä. Päätin pysyä peruskestävyysalueella (kuvan keskimmäinen katkoviiva), eikä syke saisi missään tilanteessa nousta yli vauhtikestävyys 1:n (ylin katkoviiva). Niinpä kietaisin sykevyön rintaan ja laitoin Garmin Edge 500 -mittarin fillariin.

Sykealueet vaihtelevat sekä yksilöllisesti että harjoituskauden edetessä. Omat arvoni perustuvat vuosi sitten Pajulahden testiasemalla tehtyihin mittauksiin.

Taktiikka toimi. Mittarilukeman seuraaminen on helpompaa kuin jatkuva kehon kuuntelu. Puoliltapäivin olo töissä alkoi kuitenkin tuntua taas kuumeiselta, enkä uskaltanut polkea enää kotiin päin. Onneksi autokyyti järjestyi helposti.

Olen kerran hankkinut jälkitautina perikardiitin, ja se opetti varomaan edes hiukan. Pahempiakin seuraamuksia voi puolikuntoisena urheilusta olla. Jos harkitset voisitko jo lähteä lenkille, lue ensin vaikka tämä.



Tuesday, 19 February 2013

Lisää porkkanaa pyöräilyyn

Uusia baanoja, lisää pyöräkaistoja ja parempaa kunnossapitoa lupailee Helsingin uusi Pyöräilyn edistämisohjelma.

Pyöräilyväyliä ja niiden kunnossapitoa parannetaan erityisesti kantakaupungin osalta. Jalankulku ja pyöräily erotetaan entistä selkeämmin. Baana- eli "laatukäytävä-"verkostoa laajennetaan. Erittäin hyviä tavoitteita. Toivottavasti pyöräilyn rahoitustasoa nostetaan ehdotuksen mukaisesti, niin parannuksia myös tapahtuu!

Esikaupungeissa piilee isot mahdollisuudet pyöräilyn suosion kasvuun. Kun poikittaisliikenne tai kuntarajan ylittävät bussit eivät tarjoa järkeviä vaihtoehtoja, moni tarttuu oman auton rattiin. Näille kulmille tarvitaan selkeämmät opastukset, enemmän pyöräkaistoja, paremmin pyöräilijän näkökulmasta suunnitellut liikenneympäristöt (esimerkiksi kiertoliittymät) sekä yhtä hyvä valaistus ja kunnossapito kuin ajoradalla. Kiitos!

Aihe on esillä kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa juuri nyt. Pyöräilyn edistämisohjelman luonnos löytyy tästä.


Sunday, 17 February 2013

Autoilijan ässäpari ja V-käyrä


BBC:n Future-osion jutussa etsitään perimmäistä syytä siihen, miksi autoilijalla keittää fillaristin nähdessään.

Liikenteessä V-käyrä nousee erityisesti silloin, kun kokee menettävänsä omia etujaan toisten ottaessa erivapauksia säännöistä.

Pyöräilijät ja kävelijät soveltavat usein sääntöjä, niin että liikennetilanteesta tulee heille tarkoituksenmukaisempi. Moni autoilija kokee moisen tietysti epäreiluksi.

Liikenneympäristöä suunniteltaessa autoliikenne ja kävelijät muodostavat katuympäristön lähtökohdan. Pyöräilijä saa siis heti jaossa heikommat kortit kuin toiset.

Lähtökohta on kaikkea muuta kuin reilu ja tasapuolinen. Voisi kai sanoa, että autoilijoille on jaettu ässäpari jo valmiiksi.

Kannattaa lukea tuo alkuperäinen artikkeli, joka on tasapuolisempi kuin tämä tarkoituksella särmikäs blogiteksti.

Saturday, 16 February 2013

Endomondo on liikkujan Facebook

Endomondo Premium on Endomondo Pro -ominaisuuksien vuositilaus, jota on näköjään joulukuusta lähtien saanut pikku halvennuksella.

Kaksikymmentä dollaria miinus vitonen alennusta, koska minulla on jo Pro-versio puhelimessani. Suoritusten tarkastelutavat, harjoittelun statistiikka, vertailu kavereihin jne on paljon monipuolisempaa kuin perusversiossa.

Alla oleva grafiikka tarjoaa komeaa katseltavaa! Ikävä kyllä se ei ihan pidä paikkaansa, sillä oikeasti sekä Juha että varsinkin Janne ovat reilusti minua kovempia kuskeja – heillä ei vaan taida olla kisasuorituksia tallennettuna Endomondoon.



Myös tapahtumanjärjestäjille on uusia (ja ilmaisia!) tapoja tsempata osallistujia harjoittelemaan sekä auttaa yleisöä seuraamaan osallistujien menoa livenä netistä tai vaikkapa isosta yleisömonitorista.

Ajoin äsken rullien päällä muutamia vetoja pihamökissä. Alla sykekäyrä, jonka siirsin Endomondoon Garmin Edge 500:sta.


Satasen Kuntoajo

Kesän kuntopyöräilyt saavat täydennystä elokuun 11. päivä 2013 järjestettävällä Satasen Kuntoajo -tapahtumalla. Kisakeskus on Hakunilan urheilupuistossa Vantaalla.

Erityistä kiitosta saa reitti, joka suuntautuu koilliseen. Mukaan on saatu mm. Pornaisten Helsingintien mäki.

Kuva on Hämeenlinnan Leijona-GP:stä viime kesältä. Valtteri Lepistö näyttää, että ylämäessäkin on varaa kepitellä.

Monday, 11 February 2013

Sanokaa Fazer, kun haluatte ideoita

Demos Helsinki järjestää 12.-13.2. työpajan, jossa kehitellään uusia konsepteja yhteiseksi hyödyksi. Porukan sparraukseen ja ideoiden toteutukseen osallistuu Fazer. Avainsanoja ovat yhteisöllisyys ja kestävä kehitys. Vähän varaslähtöä:

Sunday, 10 February 2013

Naiset satulaan ja miehet mehukauhan varteen

Naiset polkevat ja miehet ovat huoltohommissa 4.5.2013 ajettavassa Nishiki-kuntoajossa.

Kyseessä on lyhyt ja napakka polkaisu. Matka on 32 km, ja tarjolla on kolme keskinopeusryhmää: 20, 25 ja 30 km/h. Ajon jälkeen palkitaan sekä parhaat että onnekkaimmat.

Kuntoajoon voi osallistua myös kolmihenkisellä joukkueella. Järjestäjät ovat tuumanneet, että vapun jälkeen voisi jatkaa hilpeilyä ja kehitellä joukkueasuja. Yleisö voisi sitten äänestää parhaat joukkueasut.

Ilmoittautumiset/kysymykset Pepe Sirénille. Tarkemmat tiedot tässä pdf:ssä. Facebook-sivukin on tapahtumalle tulossa.

Thursday, 7 February 2013

Hei, eihän tässä ajoradalla mikään talvi ole!

Hyvä autoilija. Toivottavasti olet kärsivällinen, kun poljen ajoradalla. Sinulle auratun väylän lumet ovat siellä, missä pitäisi pärjätä kapein renkain ja pelkällä lihasvoimalla. Käytetään siis yhdessä sitä ainutta stradaa, jossa pystyy ajamaan.

Turuntie Espoossa on jatkuva murheenkryyni lumikeleillä. Ajorata aurataan useammin kuin pyörätie – ja sellaisella vauhdilla, että lumi ja loska lentää kaaressa juuri siihen, missä pitäisi pystyä fillarilla ajamaan.

Ajoradalla oli suorastaan nautinnollisen helppoa ajaa. Hoitaisivat pyörätiet samalla tavoin!

Olen kahtena talvena lähettänyt Destialle nettipalautetta, mutta ei tule vastausta saatika toimintatavan muutosta. Mikähän auttaisi?

Saturday, 2 February 2013

Toivo jotain – nyt se saattaa myös toteutua


Jos voisit heilauttaa taikasauvaa, mitä uutta ja yhteisöllistä toivoisit pyöräily-skeneen? Miten toivoisit suomalaisen firman tukevan pyöräilyä?

Nyt siis haetaan jotain, mikä tekisi fillaroinnista fiksumpaa, olipa sitten kyse työmatkoista kaupungissa tai kuntolenkistä maanteillä.
Jaa ideasi tuunattavaksi. Ties vaikka se voisi toteutua. 

Demos Helsinki on kutsunut minut mukaan ideointitapahtumaan, joka voi koitua pyöräilyn hyväksi. Nyt olisi saumaa rohkeille ajatuksille.