Friday, 28 June 2013

Keltainen on uusi musta

Klassikkojen klassikko, Le Tour eli Ranskan ympäriajo alkaa huomenna lauantaina. Vuorossa on sadas startti kilpailun 110-vuotisen historian aikana.

Yle TV2 näyttää viikonloppuna kaksiosaisen dokumentin Tourin historiasta: ensimmäinen osa lauantaina 29.6. klo 15.35 ja toinen sunnuntaina klo 16.

Tämänkin vuoden kisaa seurataan totutusti Eurosportin kautta. Jos et näe sitä telkkarista, pelastaa nettipalvelu Eurosport Player.

Tässä fiilistelyt viime vuoden kisasta. Samaa pätkää esitetään Eurosportilla monta kertaa päivässä, ja Peter Selinin suomenkielisen selostuksen avulla tapahtumista on helpompi pysyä kärryillä.




Tämänvuotisen kisan virallinen tiiseri:


Etappiprofiilit, lähtölistat ja asiantuntijaspekulaatiota löytyy suomeksi parhaiten Fillarifoorumin keskustelusta Tour de France 2013.

Tourin reitti ei ensivilkaisulta näytä kovin haastavalta, mutta kyllä siellä jyvät erottuvat akanoista viimeistään etappien 17–19 aikana. Jos reittiprofiilit eivät tunnu nousujen osalta tarpeeksi tarkoilta, kannattaa katsastaa Climbmybike.comin Tour de France -spesiaali.

Etappien aikana kannattaa pitää silmällä myös virallisten sivujen reaaliaikaista seurantaa. Siellä on tarjolla sekä grafiikkana että tekstitikkerinä hyvät pohjat hypätä etapin tapahtumiin.

Kenen päälle sitten keltainen paita puetaan viimeisen etapin jälkeen Champs Elyseellä? Sky-tallin Chris Froome on vahva ennakkosuosikki. Toinen kiinnostava ajaja on Joaquim "Purito" Rodriguez.

Tietysti seuraan tiiviisti myös pyöräilyn Chuck Norrisia, "Shut up, legs!" Jens Voigtia. Tässä muistumaa Jensien Tourista vuodelta 2010.

Thursday, 27 June 2013

Sunday, 23 June 2013

Pitääkö kieltäminen kieltää?


Sivun oikeassa reunassa näkyy linkki Kaupunkifillari-blogin juttuun Valtuustoaloite alakoulujen polkupyöräilykieltojen kumoamiseksi ja koulun lähialueiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Luin sen, ja onhan aloitteessa mainittu monta hyvää asiaa. Vaikka olenkin pyöräilijä joka solullani, vähän se pisti miettimään onko aloitteessa tolkkua. Onko järkeä "kieltää kieltäminen", jos varsinaisia syitä ei korjata? Valtuustoaloite nimittäin sivuuttaa kohun nostattaneen Cygnaeus lågstadieskolan pyöräkiellon perimmäisen syyn. Tässä taustoja Hesarin jutusta kopsattuna:
Rehtori Ronnie Rehn, miksi pyöräpanna? 
"Täällä ei ole tilaa säilyttää polkupyöriä. Meidän koulun pihan koko on 1 200 neliömetriä, ja mulla on 250 oppilasta. Se tekee 4,5 neliömetriä tilaa oppilasta kohden." 
Tilaa tarvitaan, jotta välitunnilla mahtuu pelamaan: koripalloa, sählyfutista, hyppynarua, ruutuhyppelyä ja polttopalloa. Toisin kuin Uusi-Kerttula kirjoitti, Punavuoressa sijaitsevan Cygnaeus lågstadieskolan pihalle ei saisi pysäköidä autojakaan.

Instant-lukijakilpailu: missä yhteydessä tuo yllä oleva kuva on otettu?

Saturday, 22 June 2013

Katoavia fillareita ja uutta tilalle

Toukokuun viimeisellä viikolla sain paljon aikaan pyöräilyn osalta: pidimme CCH:n porukalla jälkipuinnin hyvin menneen Naisten kv. etappiajojen tiimoilta, ilmoittauduin kolmeen kuntoajoon ja maksoin kisalisenssin tälle kaudelle. Myös molemmat maantiepyöräni kävivät huollossa ja olivat nyt täydessä tikissä kesää varten.

Lauantai meni yo-juhlia järjestäessä, ja aurinkoisena sunnuntaiaamuna olin lähdössä HePon lenkille.

Varastohuoneelle kävellessäni näin, että ovi repsotti auki. Sisällä varastossa jouduin lukemaan tylyn tuomion: poissa oli vino pino työkaluja ja molemmat maantiefillarit. Pikku vinkkinä, että kokeilkaa aina huolellisesti, että ovi loksahtaa lukkoon asti. Tosin tässä tapauksessa olisi voro tunkeutunut sisälle joka tapauksessa. Ikkunan rikkomiseen varattu murikka oli jätetty ikkunalaudalle.

Kolme viikkoa meni pelkällä xc-pyörällä. Tai miksi Mongoose Sabrosaa, suoratankoista etujoustoa nimittäisi. Ei sillä mitään nopeusintervalleja tehdä, mutta voimaa kylläkin. Esimerkiki Malminkartanon täyttömäessä 10x anaerobisen kynnyksen tuntumaan ja toisella kertaa 7x kynnyksen yli olivat hyviä voimatreenejä. Satasen tasavauhtinen porukkalenkki Mongoosella vielä menee, mutta ei mitään vaativampaa.


Olen saanut tehtyä kaupat uusista fillareista. Syyskuussa kotiutuu Velocitor-tiimin käyttämä Bianchi Oltre. Osasarjana on sähköinen Ultegra Di2 ja kiekkoina Dura-Ace C24. Marek on sillä kisannut kaksi kautta, mikä tipautti hinnan alle puoleen.

Torstaina hain Velosportista elämäni ensimmäisen cyclocross-pyörän. Colnago World Cup 2.0:n voimansiirroksi asennutin Ultegra-setin standardikammilla, koska fillarin pääasiallinen käyttö tänä kesänä on maantiellä.

Cyclocross on geometriansa vuoksi ketterämpi kuin maantiepyörä. Ensi lenkkien perusteella Colnago tosiaankin on näppärä poluilla ja 13-senttisen ohjainkannattimen ansiosta kuitenkin riittävän rauhallinen maantiellä. Töyssyt ja epätasaisuudet se nielee hämmästyttävän tasaisesti verrattuna entisiin maantiepyöriin.

Tasaisesta kyydistä päästäänkin rengasvalintaan. Colnagossa on valmiiksi 32-milliset Kenda Kwickerit. Ajotuntuma on hyvä yhtä lailla Keskuspuiston poluilla, Malminkartanon mäen soralla kuin asfaltillakin. Maantiellä kanttauksissa renkaiden kuviointi pistää etupään tärisemään tankoa myöten. Vaikuttaa myös siltä, että vierintävastus on Kwickereillä aika iso, kun lenkkinopeudet jäivät varsin vaatimattomiksi. 

Eilen illalla vaihdoin alle Michelin Pro4 -maantiekumit. Oli tarkoitus käydä tässä aamusella kiertämässä lentokenttä. Lähdöstä ei puuttunut enää kuin juomapullon haku keittiöstä, kun taivas aukesi. Vaikka se on vain fillari ja vaikka se tulee olemaan vielä monessa kurakelissä, en nyt henno ottaa sitä sateeseen. Sen siitä saa, kun päätyy valkoiseen fillariin :)