sunnuntai 3. elokuuta 2014

Shakedown test ja asiaa juomisesta

Tänään oli aikaa ajaa Tour de Helsingin mittainen siivu, tosin kahdella tauolla.

Kun vaan maltan ajaa omalle kunnolle passelia VK-vauhtia (tänään porukassa 34 km/h), jaksan kyllä pyörittää kohtalaisen loppukirinkin.

Tänään muutama kuski irtosi letkasta jo muutaman kilometrin ennen maalia, vaikka oli vastatuuli. Jaksoin ajaa heidät kiinni ja pinnistellä vielä pikkuisen päällekin, vaikka pyöränä oli CaadX.

Varsinkin kuumassa kelissä (kuten tänään) pitää muistaa juoda. Iso juomapullo pitäisi kulauttaa tyhjäksi tunnissa.

Itse olen täyttänyt viime aikoina juomapullot pelkällä vedellä. Kaksi litraa kirkasta riitti tänään ihan hyvin porukkalenkin vauhtiin. Kovemmilla tehoilla tai pidemmällä lenkillä tilanne olisi kuitenkin ollut toinen.

Vaikka vesi on ihan hyvä juoma nestetasapainon ylläpitoon suorituksen aikana, laimea suolaliuos on vielä parempi. Suolainen imeytyy elimistöön hiukan paremmin kuin suolaton, ja toisen kiinnostavan syyn natriumpitoisen juoman nauttimiseen löysin Hanna Pirisen opinnäytetyöstä:
Urheilusuoritusten yhteydessä natriumin nauttiminen voi olla hyödyllistä, koska se esimerkiksi parantaa suorituksen aikana nautitun nesteen imeytymistä hieman. Lisäksi nautriumpitoinen juoma lykkää uupumusta ja ehkäisee vaarallista hyponatremiaa tehokkaammin kuin suolaton juoma, kun harjoitellaan useita tunteja kuumissa, runsasta hikoilua aiheuttavissa olosuhteissa. Urheilijoille on tyypillistä vähäinen nesteen nauttiminen suoritusten aikana. Natriumpitoinen juoma ylläpitää janontunnetta ja näin ollen kannustaa jatkamaan juomista, joka taas johtaa suurempaan nesteensaantiin. Sitä vastoin suolaton neste laimentaa veren ja poistaa janontunteen ennen kuin nestetasapaino on saavutettu. (Ilander ym. 2006, 191.) 

Ei kommentteja: