Sunday, 27 April 2014

Käytä kansainvälisiä käsimerkkejä

Käsimerkin ja varoitushuudon paikka.
Metsäkyläntiellä Vantaalla asfaltti on ruvella monin paikoin ja monin tavoin. On kuoppia ja muhkuroita, on reikiä päällysteen pintakerroksessa ja pitkittäisrailoja. Sama juttu Raalantiellä.

Päivän porukkalenkillä oli myös monenlaisia ohitettavia ja muita varottavia.

Kansainväliset käsimerkit, joihin ei siis kuulu keskisormi, ovat hyvä tapa varoittaa vaarasta. Pientä variaatioita merkeissä on maasta ja jopa pyöräporukasta riippuen, mutta perusperiaatteet löytyvät Polkupyöräwikistä.

Käsimerkit voivat itsekin muodostua ongelmaksi.

Jos tieosuudella on erityisen paljon kuoppia tai pitkittäisrailoa, muuttuu ajo levottomaksi heilumiseksi, jos joka ikinen kuoppa merkataan.

Hankalilla osuuksilla on parempi kajauttaa kovaan ääneen esimerkiksi "Railoja ja kuoppia seuraavalla pätkällä. Ajakaa varovasti, kaikkia kuoppia ei pysty näyttämään!"

Monet seurat ja kokeneemmat lenkkeilijät eivät normikuoppia osoittele ollenkaan, vaan kiertävät ne puolen metrin etäisyydeltä, linjaa hyvissä ajoin muuttaen. Näin takana olevat seuratessaan tulevat automaattisesti väistäneeksi montut.

Mitä isompi ja vieraampi porukka ja mitä vähemmän ajokokemusta ryhmässä, sitä tärkeämpiä käsimerkit ovat. Esimerkiksi tämänpäiväisessä 32-ryhmässä olisi voinut olla hyvä sopia jo lähtiessä vähennetystä merkkauksesta ainakin yllä mainituille tienpätkille.

Saturday, 26 April 2014

Nyt on naisten helppo kokeilla miltä kisaaminen maistuu

Naisten on nyt entistä helpompi tulla mukaan kilpapyöräilyyn, kun Kansainvälisiin etappiajoihin 10.-12.5.2014 lisättiin Eliten, N18:n ja N16:n rinnalle naisten kilpasarja. Se on tarkoitettu kaikille kilpailemisesta kiinnostuneille naisille.

Kilpaluokka ajaa yhdessä N16-luokan kanssa, joten lauantain maantielähtö Vantaalla ja sunnuntain kortteliajo Eläintarhan/Uimastadionin ympäristössä ovat lyhyempiä kuin Elitellä ja N18:lla.

Lisätiedot ja imoittautumiset 2.5. mennessä Etappiajon blogissa.
Veera Väkevä ja Pia Humisto median edessä Etappiajojen tiedotustilaisuudessa Töölön kisahallissa.

Monday, 21 April 2014

Älä jää ilman lenkkiseuraa

Autojen on helppo mahtua ryhmien väliin.
Pääsiäispäivän aurinko paistoi ja lämpöä oli lähes kaksikymmentä astetta, kun HePon maantielenkki eteni tasaista jutteluvauhtia parijonossa Vantaankoskelta Järvenpäähän ja takaisin.

Koska ajosää oli niin täydellinen, kiertelimme sen verran, että matkaa kertyi 80 kilometriä. Kun vielä neljän kilometrin loppukirikin onnistui kohdalleen, ei olisi yhteislenkkikauden alulta enempää voinut toivoa! Hämmästyttävän vaivattomasti kulki, vaikka tänä talvena tuli liikuttua vähemmän kuin aiempina.

Mistä näin loistavia lenkkejä oikein löytyy? Kuinka tällekin lenkille oli löytänyt tiensä lähes 60 pyöräilijää?

Parhaat paikat suomalaisten lenkkien löytämiseksi ovat Fillarikalenteri ja Fillarifoorumin keskustelualue Yhteislenkit ja ajoporukat. Lisäksi useiden seurojen omilta sivuilta löytyy tietoa heidän lenkkitarjonnastaan, esim. HePon Pyöräretket ja Kuntolenkit.

Sunday, 13 April 2014

Pohjoisen helvetti puhkeaa kukkaan pääsiäisenä

Fillarikansa, huomio! Etelä-Suomeen on luvattu kaunista ja lämmintä pääsiäistä. Ketjut rasvaukseen ja kumeihin ilmaa – viimeistään nyt on syytä avata ajokausi!

Tänään oli vähän sellainen "pohjoisen helvetti"-keli, kun lämpöä oli tarjolla vain neljän asteen verran. 10 m/s tuuli varmisti, että sade ja kura kastelivat ajovaatteet läpikotaisin.

Telkkarista tuli katsottua oman lenkin jälkeen Paris–Roubaix eli "l'Enfer du Nord". Pohjois-Ranskassa näytti jo ihanan kesäiseltä!

Thursday, 10 April 2014

Viisikon uudet seikkailut eli tempokauden avaus


Kävin Hämeenlinnassa ITK-päivillä keskiviikosta torstaihin. Olin liikkeellä autolla, ja fillari kulki näppärästi takakontissa.

Bongasin Fillarifoorumin kautta, että hämäläiset avaisivat tempokautensa juuri sopivasti. Näin löytyi lenkille sopiva kohde: kohti Janakkalan rajaa ja lähtöpaikkaa.

Aika koleaa oli, kun tuulikin puhalsi 18 km/h, mutta niin vain sain avattua maantiepyöräkauden Bianchilla ja shortseilla!

Reitti oli selkeä ja ajettava: pitkiä loivia mäkiä, eikä isommin reikiä asfaltissa.

Talvi on tullut ajeltua satunnaista työmatkapyöräilyä. Niinpä oli oikein tervetullutta saada sykkeet pumppaamaan AnA-kynnyksen tietämille.

Vaikka reitti ja fillari olivat hyvät, jäi aika huonoksi. Mistähän sekin kiikastaa, en ymmärrä.

Reitti ja speksejä Garmin-jäljessä.

Saturday, 5 April 2014

Lahjakirja, jonka nimi kävi toteen

Sain syntymäpäivälahjaksi kaksi kiinnostavaa pyöräkirjaa, joista toinen on ihan kotimaista alkuperääkin.

Kaksi pyöräilykirjaa, joista päällimmäisenä Veikkanen ja kumppanien teos Aja kovempaa

Oli aika navakka tuuli tänään. Täältä Otaniemeen kesti lähes tunti ja kymmenen minuuttia. Paluumatka myötätuuleen meni 33 minuutissa. Oli kyllä suu messingillä, kun tuuli suorastaan työnsi kohti kotia. Tuntui kuin saamani kirja olisi saman tien boostannut minut ajamaan kovempaa.