Sunday, 31 August 2014

Tour de Helsinki 2014: Setti kuvia ja DNF


Kävin ajamassa pätkän matkaa TdH-porukoiden kanssa, saattoajoa ja itse asiassa Velskolaan saakka. Kun flunssa ja duunit pukkaavat päälle, tiesin jo etukäteen että matka jää kesken. Siksi varustauduin matkaan kameralla. Setti kuvia löytyy täältä.


Friday, 29 August 2014

Velo & Oxygen ansaitsee kiitokset

Pari viikkoa on mennyt poissa pyörän selästä. Sitä se työnteko teettää. Kävin mm. Kosovossa, jossa ei paljon pyöräilijöitä näkynyt, kunnes maanantaina flaneerasin ympäri Mitrovicaa. Siellä oli varsin paljon sekä kaupunkipyöräilijöitä että kuntoilijoita maantielenkeillä.

Jaa, olenhan sentään polkaissut Puotinharjun ostoskeskuksen parkkipaikalta Velo&Oxygenin eteiseen ja takaisin parikin kertaa.

Bianchi Oltren satulaputkivika onkin hankalampaa laatua. Opin, että V&O hoitaa myy ja huoltaa Bianchia, ja että sillä on sama omistaja kuin Bianchin maahantuojalla.

Täyden pinnat Velo&Oxygenille Bianchin tsekkauksesta ja asian hoidosta maahantuojan kanssa. Hommassa kävi lopulta niin, että runko menee uusiksi. Takuuvaihdokki on nyt matkalla Suomeen, joten kaipa tässä pian pääsee Puotinharjuun taas uudemman kerran. Harmi vain, että korvaava runko ei ole musta.

Huollatin myös Cannondalen samassa mestassa. So far so good, voin suositella liikettä näillä kokemuksilla!

Jää muuten nähtäväksi pääsenkö sunnuntaina Tour de Helsinkiin. Piletti on maksettu, mutta töitä pukkaa olemaan liiankin kanssa. Tuossa pyörätapahtumassa menee käytännössä melkein koko päivä, joten täytyy ehkä jättää väliin.


PS. Spammikommentteja tulee nykyään parikymmentä päivässä. Vaikka Blogger blokkaa ne pois, tulee kaikista minulle sähköposti-ilmoitus. Näin ollen muutan kommentointiasetukset ainoastaan kirjautuneille. Me so sorry!

Thursday, 7 August 2014

Työmatkatempo rokkaa

Yllättäen tuli rikottua 45 minuutin haamuraja työmatkalla, eikä siihen tarvittu edes myötätuulta.

Ukkonen nousi iltapäivällä, ja yritin ehtiä sen alta pois. Salamat leimusivat jo taivaanrannassa startatessani töistä. Näin tuli vauhtia kampiin, vaikka en kyllä olisi arvannut polkevani lujempaa kuin koskaan aiemmin.

Kun työmatka kulkee enimmäkseen Turuntietä ja Kehä1:n vartta, on reitillä ihan mahdotonta ajaa pysähtymättä liikennevaloihin. Nyt kuitenkin kävi hyvä tuuri, eikä tarvinnut seisahtua kuin kahdesti.

Nelisen kilometriä ennen kotia aukesi taivas. Klassinen ukkoskuuro vyörytti vettä kuin Niagaran putous. Kun kaivot eivät pystyneet hetkessä sitä hotkaisemaan, oli paikka paikoin ajo kuin joessa etenemistä.

Aamulla nousin Jorvin mäen neljästi, ja syke pysyi suht matalalla, vaikka reippaasti poljinkin. Aika hyvä tuntuu kunto olevan siihen nähden, että pääosa "treeneistä" tulee tehtyä työmatkatempona.

Tässä vanha klippi hyötypyöräilytreeneistä:

Monday, 4 August 2014

Lotta Lepistö: "Betoniperustan päälle rakennettu tuloskunto"


Lotta Lepistön ura on kehittynyt parissa kaudessa hienosti. 

Nyt jysähti isompi paukku, kun hän ajoi maailmancupin osakilpailussa Saksan Bochumissa podiumille.

"Kävin testeissä tallin kehoituksesta muutama kuukausi sitten. Kuntoalueeni oli aivan poikkeuksellinen. Peruskunto oli kuulemma betonia, mutta se yläalue ei. Sain siihen hyvät ohjeet ja olen tehnyt nyt kovia harjoituksia. Nämä mahdollistuvat juuri vahvojen pohjien ansiosta, mutta ilman apua olisi varmaan se tuloskunto jäänyt saavuttamatta," Lotta analysoi Kestävyysurheilu-saitin jutussa.

Onneksi olkoon, upea suoritus!

Sunday, 3 August 2014

Shakedown test ja asiaa juomisesta

Tänään oli aikaa ajaa Tour de Helsingin mittainen siivu, tosin kahdella tauolla.

Kun vaan maltan ajaa omalle kunnolle passelia VK-vauhtia (tänään porukassa 34 km/h), jaksan kyllä pyörittää kohtalaisen loppukirinkin.

Tänään muutama kuski irtosi letkasta jo muutaman kilometrin ennen maalia, vaikka oli vastatuuli. Jaksoin ajaa heidät kiinni ja pinnistellä vielä pikkuisen päällekin, vaikka pyöränä oli CaadX.

Varsinkin kuumassa kelissä (kuten tänään) pitää muistaa juoda. Iso juomapullo pitäisi kulauttaa tyhjäksi tunnissa.

Itse olen täyttänyt viime aikoina juomapullot pelkällä vedellä. Kaksi litraa kirkasta riitti tänään ihan hyvin porukkalenkin vauhtiin. Kovemmilla tehoilla tai pidemmällä lenkillä tilanne olisi kuitenkin ollut toinen.

Vaikka vesi on ihan hyvä juoma nestetasapainon ylläpitoon suorituksen aikana, laimea suolaliuos on vielä parempi. Suolainen imeytyy elimistöön hiukan paremmin kuin suolaton, ja toisen kiinnostavan syyn natriumpitoisen juoman nauttimiseen löysin Hanna Pirisen opinnäytetyöstä:
Urheilusuoritusten yhteydessä natriumin nauttiminen voi olla hyödyllistä, koska se esimerkiksi parantaa suorituksen aikana nautitun nesteen imeytymistä hieman. Lisäksi nautriumpitoinen juoma lykkää uupumusta ja ehkäisee vaarallista hyponatremiaa tehokkaammin kuin suolaton juoma, kun harjoitellaan useita tunteja kuumissa, runsasta hikoilua aiheuttavissa olosuhteissa. Urheilijoille on tyypillistä vähäinen nesteen nauttiminen suoritusten aikana. Natriumpitoinen juoma ylläpitää janontunnetta ja näin ollen kannustaa jatkamaan juomista, joka taas johtaa suurempaan nesteensaantiin. Sitä vastoin suolaton neste laimentaa veren ja poistaa janontunteen ennen kuin nestetasapaino on saavutettu. (Ilander ym. 2006, 191.)