lauantai 22. elokuuta 2015

Valmistaudu vaativaan ylämäkeen

Lokakuussa pakkaan oman fillarini lentokoneeseen ja matkustan ikuisen kevään saarelle. En ole ennen Teneriffalla käynyt, mutta vaikuttaa siltä, etteivät edes rannikkotiet kulje tasamaalla.

Puerto de la Cruzista Teide-vuorelle on 45 kilometriä yhtenäistä nousua merenrannalta yli 2300 metrin korkeuteen. Keskijyrkkyys on vain 5-6 %, mutta alkupuolella on tarjolla mm. kilometrin pätkä noin 20-prosenttista. (Kiitos vinkistä JyrkiL, että kannattaa valita kiertotie.)

En ole pyöräilyammattilainen enkä vuorikauris. Eikä kyseessä ole kilpailu. Jotta tuskassa olisi myös hupia ja nautintoa, on valmistauduttava ennakkoon.

Kuva ja alkuperäinen lista täällä.
Tämä on selvää:

  1. Ota selko mäestä etukäteen. Itse ymmärsin reitin vaativuuden vasta katsottuani prätkällä alamäkeen kuvatun videon (esim. 29 minuutista eteenpäin).
  2. Tarkista olosuhteet ennen lähtöä. Vastatuuli, sade ja vuoriston kylmyys voivat muuttaa koko homman.
  3. Maltti on niin valttia! Älä päästä itseäsi punaiselle varsinkaan nousun alkuvaiheessa. 
  4. Aja omaa vauhtiasi. Vaikka kuinka houkuttaisi lyöttäytyä hiukan nopeamman peesiin, älä tee sitä. 
  5. Pidä riittävä kadenssi. Jos pyöritysnopeus laskee 50 rpm:n tienoille, on tarjolla maitohappoa ja kipeytyviä polvia. (tutkimusyhteenveto)
  6. Valmistaudu erityisen jyrkkiin kohtiin jo ennakkoon oikealla vauhdilla, vaihteen keventämisellä ja ajolinjan valinnalla.
  7. Kyllä sitten ylös punnertaessa harmittaa, jos pyöräsi välitykset eivät ole sopivat.

Yhtenä kesänä Kreetalla yritin kiivetä aivan liian raskain välityksin. Seuraukset voi lukea tekstistä Kreikka: serpentiinitien haaste.

Jos haluat lisää yleispäteviä ohjeita, löydät niitä vaikkapa Hesarin Veloelo-blogista. Jos sinulla on jo jonkin verran kokemusta ylämäistä, lue tämä teksti loppuun ja kerro mihin ratkaisuun sinä päätyisit vastaavassa tilanteessa.

Mitä sinä tekisit?


Bianchi Oltressa on standardikammet eli 39/53-eturattaat. Liian raskaat mäkimaastoon. Pienin ratas, jonka kampisarjaani saa, on 38-hampainen. Takavaihtajalla pystyy siirtämään ketjua 28-piikkiselle eli kevein välitys olisi 38x28.

Jos haluan pitää järkevän 70 rpm kadenssin, pääsee tuolla välityksellä 12 km/h vauhtia. Sellainen hurjastelu alkumatkan jyrkillä osuuksilla saisi kuskin bonkkaamaan alta aikayksikön.

Kannattaako paria nousua varten ostaa kompaktikammet eli 50-34, joille tuskin löytyy käyttöä myöhemmin ainakaan Suomessa? 169 € plus vaihtotyö on aika paljon. Entä 52-36, jolla voisin ajaa täälläkin? Olen yrittänyt vertailla vaihtoehtoja mm. Sheldon Brownin laskurilla ja Bikecalcilla, mutta on hankala tulkita mitä numeeriset erot 34:n ja 36:n välillä käytännössä tarkoittavat.

Tänä vuonna on tullut ajettua vähän, mutta heinä-elokuussa on kunto kasvanut kohisten. Rinnekotia ja Malminkartanon täyttömäkeä on tarkoitus lisätä syyskuussa kasvavin toistomäärin. Onneksi aiemmilta vuosilta on sentään tottumusta sekä pitkiin ajoihin (Vätternrundan 8h 56 min) että vaativampiin mäkiin (nousua 1300m / 25 km jolloin 39-28).

Photo of Masca Road: PhilippN, Wikipedia
En ole käynyt kuntotesteissä pariin vuoteen enkä osaa sanoa mikä on nykyinen FTP. Jos tietäisin nykytilanteen, voisin syöttää arvot CyclingPowerLabin laskuriin.  Kolme vuotta sitten olin paremmassa tikissä, ja tuolloin tehdyn Pajulahden ergometritestin perusteella aerobinen kynnys oli noin 225 W ja anaerobinen (VK) kynnys noin 275 W.


Tuossa siis taustat. Mitä suosittelet tämän perusteella? Triplakampia ei ole tarkoitus hankkia.

6 kommenttia:

ArtK kirjoitti...

Oma ratkaisu on kompaktit ja 12-30. Niillä mennyt mm. Lagos de Covadongan, jossa kilometri 15%:aa ja perään puoli km samanlaista. Maantiepyörän kompaktien 34:n vaihdoin 36:een, joka riittää täällä hyvin alapäässä. Irtorattaita saa erikseen.

Esko Lius kirjoitti...

34-30 tarjoaa jo aika lyhyen välityksen. Covadonga on keskimäärin selvästi jyrkempi kuin Teide, vaikkakin toki lyhyempi. Hmm, ehkä se vaaka kallistuu kompaktin puolelle. Vaihdatan sitten kevääksi takaisin standardikammet.

Unknown kirjoitti...

Vaikka kirjoitus käsitteleekin lähinnä Teidelle nousua, on tuo kuvituskuva Mascan kylästä ja sieltä ylös johtavasta tiestä kerrassaan hien pintaan nostattava.

Suuntaan itsekin lokakuussa Tenerifalle, tosin perhelomalle ja vuokrapyörä on varattu vain päiväksi. Tarkoitus olisi tällä kertaa osallistua opastetulle pyöräretkelle (huoltoauton kera) Mascan maisemiin. Näillä näkymin tuo loppunousu kylästä ylös menee omalla kunnollani auton kyydissä, mutta sitä ennen on tarkoitus puristaa mehut jaloista Guia de Isora - Santiago del Teide - Garachico - Buenavista del Norte - Masca -reitillä.

Viime syksynä Teidelle noustessa käytössäni olleessa vuokrafillarissa oli kompaktit edessä. Takapakka jäi valitettavasti katsomatta tarkemmin. Reitti oli hieman eri eli TF-24:ää ylös, mutta kyllä se ihan makaronijaloilla oli tehtävissä.

Esko Lius kirjoitti...

On tosiaan upea tie! Mascassa on tarkoitus käydä myös. Jos en pysty varaamaan pyöräilyyn tarpeeksi aikaa, niin autolla ainakin.

Mistä vuokraat fillarin? Vaikuttaa siltä, että isommat vuokraamot toimivat lounaisrannikolla eikä Puerto de la Cruzissa.

TF-24 taitaa olla selvästi loivempi kuin TF-21:n pohjoisosa. Sikäli kuin oman otan, taitaa olla kompaktit paikallaan. Onpahan sitten helpompi savotta, jos tulee lähdettyä ex tempore teille, joilla on jyrkkiä pätkiä.

Unknown kirjoitti...

Fillari tulee retken järjestäjältä eli Club Activolta. Hekin toimivat tosiaan lounaisrannikolta, mutta järjestävät opastettuja reissuja ympäri saaren. Olin myös viime syksynä heidän "turistiretkellään" polkemassa noviisiversion Teiden ylityksestä. Lähdin siis vasta 1700m korkeudesta TF-24:n ja TF-523:n risteyksestä kohti etelää ja Play de Las Americasia. Ykkösporukka lähti silloin Arafosta, joten samalla rahalla olisi halutessaan saanut myös 1300m Wigginsin mäkeä kaupan päälle.

http://clubactivocycling.com

https://www.strava.com/activities/377174019

=)juha

Esko Lius kirjoitti...

Tein päätöksen ja otan oman fillarin. Tilasin siihen kompaktikammet eli 34-50. Takana 11-28. Seuraavaksi pitää selvittää mistä saa ostaa pullovettä matkan varrelta.