Thursday, 23 April 2015

Vaihdata hengenvaarallinen pikalinkku turvalliseen

Onko sinulla Trek-merkkinen fillari? Kokeile pikalinkkusi liikerata. Jos käy kuten kuvassa, vie huoltoon.

Petra Nylund Trekin Suomen ja Ruotsin markkinoinnista toteaa Hesarin uutisessa:
"Jos heillä [asiakkailla] näyttää olevan juuri tämä ongelma, niin ilmaisen vaihdon yhteydessä he saavat kahdenkymmenen euron lahjakortin. Me kehotamme myyjiämme myös tarkistamaan muut vastaavantyyppiset pikalinkut."

Aiheesta kirjoitti alunperin USA Today Nearly 1 million bikes recalled after rider paralyzed.

Wednesday, 15 April 2015

Onnettomuuden syystä ei kerrota yhdessäkään uutisessa

Lue tämä viiltävän analyyttinen blogikirjoitus kolarin syistä ja uutisoinnista.

Oletko toimittaja? Lue se kahteen kertaan. Oletko toimittaja, joka on kirjoittanut kyseisestä onnettomuudesta? Tartu kynään ja kirjoita selityksesi blogin kommentteihin.

Thursday, 9 April 2015

Työmatkat työmatkapyöräilyn tiellä

Yli kymmenen astetta lämmintä ja tuulikin oikean suuntainen. Voiko olla mukavampaa ajella kotiin!

Rengasrikon pelossa jätin cyclocrossarin kotiin, kun toissapäivän märällä kelillä kumiin oli painunut aika lailla pieniä kivensiruja. Sitten kun on aikaa, päästän ilmat renkaista, puristan kumin sormella linttaan ja kaivelen ruuvimeisselillä kivet pois.

Sen sijaan nostin maantiekiiturin trainerista ja karautin matkaan. Vaikka Cannondale CaadX on ihan hyvä sykkeli, Bianchi Oltre XR2 rullaa suorastaan ajatuksen voimalla. Myös maantielukkopolkimet ja kevyet kengät auttavat ylämäkiä tasoittumaan.

Huomennakin pääsen lenkille, mutta loppukuu jää heikoille, kun työmatkat estävät työmatkapyöräilyn.

Monday, 6 April 2015

Valikoiva kuulo ja muita pyörälenkin yllätyksiä

Kesärenkaat! Shortsit!

Varsinkin ylämäissä kevyet kiekot nostivat suupielet korviin. Pyörä liikkui lentokenttälenkillä nyt paljon kepeämmin kuin toissapäivänä.

Liikkeelle lähdettyäni huomasin takajarrun puuttuvan. Ilmeisesti takajarrupala tipahti kiekkoja vaihtaessa. Levarit ovat liian tekniset, eivätkä näytä sopivan minulle.

Onneksi etujarrullakin pärjää varsin hyvin, kunhan ei innostu iskemään liinoja kiinni niin hanakasti, että kuski lentäisi tangon yli.

Kuuluva ja kirkas soittokello vähentää äkkijarrutusten tarvetta oleellisesti. Ainoan ratkaisemattoman ongelman tuottavat kuurot, jotka tyypillisesti kävelevät kaksittain koko väylän leveydeltä. Hiukan kyllä ihmetyttää miten he ohittaessani keskustelevat tavanomaisella puheäänellä eikä viittomin. Miten ihmeessä he pystyvät kuulevat toisensa, mutta eivät moneen kertaan kilauteltua kelloa?