lauantai 6. helmikuuta 2016

Kolme f-alkuista sanaa

Tervepäinen ihminen kuuntelee kehoaan ja tietää milloin on väsynyt. Kokenut treenaaja tuntee kropassaan millaisin askelin harjoitustehoja kannattaa nostaa.

Tämänkin voi tietysti delegoida digiteknologialle.

Strava Premium tarjoaa TrainingPeaksin käyttäjille tutun fitness, fatigue & form -toiminnon. Se mittaa kuntosi ja väsymyksesi harjoitusrasituksen perusteella. Harjoittelumäärien lisäksi Strava hyödyntää syke- ja/tai tehomittarin antamaa dataa.

Fitness (kuntokäyrä? vai miten suomentaisit?) kasvaa tai vähenee harjoittelun määrän ja intensiteetin perusteella. Fatigue (väsymystila) muuttuu nopeammin kuin fitness.

"Fitness" muuttuu hitaammin, "fatigue" nopeammin ja isommin hyppäyksin.
Teneriffan reissu viime syksynä on hyvä esimerkki poikkeuksellisen kovan treenin vaikutuksista.

Pyöräilin viime vuoden alkupuolella erittäin vähän. Sitten heinä-, elo- ja syyskuussa tuli kiire kasvattaa kuntopohjaa, jotta jaksaa nousta mäkiä Teiden rinteillä.

Kuntokäyrä (harmaalla merkitty alue käyrän alla) nousi tasaisesti, ja koki melkoisen hypähdyksen ensimmäisen Teneriffan treenin jälkeen.

Samalla lihakset väsyivät enemmän ja enemmän. Kun jatkoin nousumetrien keräämistä, aloin ottaa velkaa.

Kun harjoitusrasitus oli kovempi kuin mihin peruskestävyys riitti, alkoi kuntokäyrä laskea, vaikka treenasin lisää. Itse asiassa fitness ei koskaan palannut Teneriffan-viikon parhaimmalle tasolle.

Tuon vuoristoviikon osalta kehon tuntemukset ja Stravan piirtämä kuvaaja ovat samansuuntaiset. Käyrä on jopa mairitteleva – tunsin nimittäin itseni todella uupuneeksi useita viikkoja matkan jälkeen.

Olen jättänyt kuvaajasta selkeyden vuoksi pois form-käyrän eli "päivän kunnon". Kuten arvata voi, se piirtää viivaa aivan pohjalukemiin saakka tuon vuoristoviikon jälkeen.

Tammikuun puolivälin jälkeen ravistin itseni sohvalta. Nyt tavoitteena on maltillinen ja pitkäjänteisempi kunnon kohotus. Tammikuun loppupuolen viidestä viikkotunnista pikkuhiljaa huhtikuun 11 tuntiin.

Jos vaikka pääsisi kiipeämään vuoristoteitä ensi kesänä, olisi sitten tukevampi pohja jolta ponnistaa.

Ei kommentteja: