tiistai 13. syyskuuta 2016

Vanhan miehen matkassa


Tänä aamuna oli syksyistä. Kuulas aurinko paistoi ikkunan läpi pyörävarastoon. Hämähäkinseitti ikkunankulmassa on kasvanut.

Tavalliseen tapaan seitsemän jälkeen pyörävaraston ovi aukesi, mutta nyt sisään tulvi viileää, viisiasteista ilmaa. Syksy. Varusteidenvaihtoon meni aikaa vähän enemmän, kun oli puettavana myös kenkäsuojat, irtolahkeet ja pitkäsormiset ajohanskat. Ketjut ovat viime päivinä kitisseet, joten ne saivat hiukan uutta öljyä.

Vauhti töihin oli tavallista verkkaisempi. Ei ollut minuutin päälle kiire, ja viime päivien ajot taisivat painaa. Viikonloppuna olin lauantaina Helsingin keskuspuistossa ja Vantaanjoen varsilla, ja sunnuntaina Reitti 2000:ta pitkin Serenassa. Eilen taas töihin ja takaisin. Oltre XR2 pysyi tallissa.

Paluumatkalla töistä kotiin ajetaan tavallisesti aamua reippaammin. Tällä kertaa pienikin ylämäki sai käden napsauttamaan kevyempää vaihdetta, eikä vauhti kiihtynyt edes tasaisilla osuuksilla. Tuntui kuin ajaja olisi vanhentunut kymmenen vuotta eilisestä.

Tuomarinkylän suoralla tavataan ajaa karstat koneesta. Nyt ei ollut tekemisen meininkiä siinäkään. Garmin näytti 35:ttä, kun sivuun heittyvästä varjosta huomasimme, että maasturi saavutti meidät. Ajoimme niin hitaasti, että täysjousto sai kiinni! En ehtinyt edes katsoa merkkiä, kun se jo ohitti ja paineli menojaan. Hajusta huomasi, että pyörän sähkömoottoria oli viritelty yli sen kestokyvyn.

Moottori tai ei, yksi naula lisää vanhan miehen arkkuun. Kotimatkankin keskinopeus jäi alle 26:n, vaikka olen sentään Cannondale CaadX. Kotiin päästyämme selvisi tosin yksi lisäsyy hitauteen: etujarru laahasi jarrulevyyn, niin ettei kiekko pyörinyt kunnolla. En ota sitä itseeni - jos ajaja ei pidä tarkkaa huolta ajokistaan, syyttäköön itseään!

Takakiekkoni on napsautellut pinnoja poikki viime aikoina kerran kuussa. Tilauksessa onkin jo uudet Mason x Hunt 4Season -kiekot. Ne ovat tervetulleet monestakin syystä. Isäntä punnitsi minut äsken, ja elopainoa on peräti 9750 grammaa Ultegra-osasarjalla ja Marathon Supreme -renkailla. Uusilla kiekoilla lähtee puoli kiloa pois. Toivottavasti kuskista tuntuu niiden myötä kuin samalla lähtisi puoli vuosikymmentä harteilta.

Ei kommentteja: