sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Pyöräilijän talvikunnossapito

On se aika vuodesta, jolloin tiet ovat jäässä ja pakkanen puree. Kaupungin auramiehillä on väylien kunnossapitoluokitukset, joten kyllä tässä standardien luvatussa maassa tarvitaan sellaiset myös meille pyöräilijöille.


Talvikunnossapitoluokka 1
Olet tavoitteellinen urheilija. Määrää tärkeämpi asia on keskittyä tekemään oikeita asioita. Usein tässä vaiheessa vuotta kestävyysvoiman hankinta, pyöritystekniikan hiominen ja tietysti myös peruskestävyyden ylläpito ovat keskiössä. Pyrytti tai ei - suunnitelman mukainen kunnossapito hoidetaan. Näin harjoitustunteja kertyy kuin itsestään toista kymmentä.

Talvikunnossapitoluokka 2
Olet aktiiviiikkuja. Talvella tehdään sitä mikä maistuu itselle: sisäpalloilulajit, hiihto ja punttisali ovat yhtä mukavaa tekemistä kuin pyöräily kesällä. Tunti tai puolitoista päivässä on hyvä keskiarvo.

Talvikunnossapitoluokka 3
Tavallinen liikunnanharrastaja ei elä harjoitusohjelman mukaan, ja kunnossapito saattaa jäädä väliin, jos keli tai fiilis eivät osu kohdalleen. Päivää kohden kertyy 30-60 minuuttia liikuntaa.

Ei talvikunnossapitoa
Et ota stressiä aiheesta. Saatat liikkua tai sitten et. Kunhan lumet sulavat, kyllä se kampi pyörähtää taas vauhtiin. Esimerkiksi maantiekuntoajojen porukkavauhteihin pääsee yllättävän helposti, parin-kolmen kuukauden harjoittelulla.

Oma suunnitelmani on pyöräillä seitsemän tuntia viikossa.  TKP-luokitukseni häilyy siis 2:n ja 3:n rajalla. Tavoite lähtee siitä, että tällä ajotahdilla tulee kymppitonni täyteen ennen vuoden loppua.

Upeinta olisi päästä etelän lämpöön ja vuorimaastoon. Spinning on ollut parina vuonna hyvä harrastus, mutta aikataulut ja asuinpaikka asettavat pientä haastetta. Hiihto ei maistu, vaikka se hyvää treeniä olisikin. Omalla trainerilla ajettavat Zwift-virtuaalilenkit ja -kisat kiinnostavat. Saa nähdä milloin tulee päivitettyä teknologiaa, niin että pääsisin kokeilemaan.


Laurens ten Dam porukkalenkillä Watopiassa.


Ei kommentteja: