Saturday, 30 January 2016

Kun polkee paikallaan, pääsee eteenpäin

Ystäväni päätti hankkia harjoitusvastuksen. Eilen hän kyseli neuvoa, kun isossa urheilukaupassa oli tarjouksessa kuudenkympin BITS Spinner. Hän mietiskeli mahtaako luvattu vastusteho (650W/10s, 550W/minuutti) riittää.

Tunnustan sen nyt heti, piilottamatta blogitekstin loppuun. Minulla ei ole avorullissa eikä trainerissa tehonsäätöä eikä mitään tehomittaria.

Harjoitusvastuksen sijaan poljen sisätreenit yleensä avorullilla. Niidenkin vastus riittää sunnuntailenkkeilijälle, kun vaan valitsen tarpeeksi raskaan vaihteen ja käytän tarpeeksi korkeaa kadenssia. Bonuksena avorullat pakottavat käyttämään hyvää pyöritystekniikkaa.

Suunnitelmana 5x 5min (90% HRmax), 3x 1min (95% HRmax).

Elite Qubo on tukeva harjoitusvastus.
En siis ole oivaltanut miksi käyttäisin traineria. Omassa Elite Qubo Turbo Fluidissa vastusteho tietääkseni kasvaa kun poljen kovempaa, mutta todella kovaan harjoitteluun saattaisi spinning-pyörä olla paras.

Silti piti tietysti päteä ja antaa ohjeita:

Kun hankit alle neljänsadan hintaista harjoitusvastusta, kiinnitä huomio ainakin trainerin tukevuuteen ja pyörän kiinnitysmekanismiin. Kokeile kaupassa tai osta palautusoikeudella.

Sanokaapa nyt fiksummat: Miksi harjoitusvastus? Entä onko markkinoilla älykästä traineria, jolla myös Mac/iPad-käyttäjä pääsisi ilman isompia säätöjä virtuaaliselle kimppalenkille?

Friday, 1 January 2016

Onko pyörälläsi jo liikennevakuutus?

Sähkökäyttöiset laitteet ovat tulleet jalkakäytäville ja pyöräteille. On hoverboardia, Segwaytä, sähköpyörätuoleja ja tietysti sähköfillareita.

Nyt lainlaatija sallii myös tehokkaammat eli yli 250 watin moottorilla varustetut fillarit. Niitä ei enää kutsuta sähköavusteisiksi polkupyöriksi, vaan moottoroiduiksi polkupyöriksi. Trafin tiedotteen mukaan
liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja. Moottorilla varustetun polkupyörän teho saa olla enintään 1 kW. Näihin sovelletaan mopoa vastaavia teknisiä vaatimuksia, mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä
Ensi kesänä on varmasti luvassa peesiapua mopojen lisäksi myös tehokkaammista moottorifillareista.