Monday, 29 February 2016

Douppaaja miellyttää isää ja äitiä

Kentin yliopistossa haastateltiin 17-vuotiaita junioriurheilijoita heidän suhtautumisestaan dopingiin ja taipumuksista perfektionismiin.

Ne junnut, joiden kotona vanhemmat asettavat kovimmat menestymispaineet, näkevät dopingin positiivisena keinona saavutuksiin.

Sen sijaan nuoren oma täydellisyydentavoittelu, virheiden pelko tai valmentajan luoma paine eivät korreloineet positiivisten dopingkäsitysten kanssa.

Aiheesta voisi syvähaastatella vaikkapa belgialaista Femke Van den Driesscheä, joka jäi kiinni moottoroidun fillarin käytöstä cyclocrossin mm-kisoissa tammikuussa. Sen jälkeen selvisi, että tyttö on vain omaksunut kotikasvatuksensa hyvin.

Bongasin jutun Hesarista. Sen lähdelinkeistä löytyy vain tutkimuksen julkaisijan maksullinen artikkelitietokanta. Sen sijaan kannattaa mennä Kentin yliopiston sivuille, jossa Perfectionism and Attitudes Towards Doping in Junior Athletes on luettavissa ilmaiseksi.

Sunday, 28 February 2016

Älä usko päätäsi, vaan teknologiaa

Aurinko lämmitti tänään mukavasti, ja pyörätiet olivat pääosin sulana. Kevät tekee tuloaan!

Oma fillarikesäni alkoi viisi viikkoa sitten. Nostin itseni sohvalta, ja olen pikkuhiljaa kasvattanut viikoittaista pyöräilyaikaa viidestä tunnista yhdeksään.

Tänään oli vuorossa kevään ensimmäinen työmatkoja pidempi eli yli kaksituntinen lenkki. Pientä mäkeä siellä täällä: maantie-SM:n reitillä Tapolassa enempi, Tuusulan kulmilla vähän pienempiä.

Vielä en ole siinä vaiheessa, että pyörä kulkisi kevyesti näin pitkää etappia PK/VK-kynnyksellä. Puolivälissä väsytti jo aika lailla.

Pää sanoi Tuusulan kohdalla, että nyt on tehty tarpeeksi töitä ja on aika ottaa rennosti. Näinköhän?Arvasin, että jaloissa on kyllä enemmän potkua jäljellä kuin mitä mieli yritti uskotella.

Tällaisessa tilanteessa teknologia on hyvä isäntä. Päätin ajaa loput mäet putkelta ja tapittaa mittaria. Jos syke olisi alle 90% maksimista, jatkaisin putkelta mäkien päälle. Ilman tätä lahjomatonta kurinpitäjää olisin varmasti löysäillyt enemmän.

Sykemittarin ansiosta pysyi sopiva tekemisen tahti kotiin saakka.

Thursday, 25 February 2016

Starttilisenssi tarjoaa halpuutusta uudelle kisakuskille


Kuulutko siihen reipashenkiseen joukkoon, jolla on kokemusta kisatyyppisestä ajamisesta kuntoajoista? Onko jo aika ottaa uusi askel... tai pitäisikö sanoa vaihtaa isommalle eturieskalle?

Monelle hyppäys kuntoajoista kilpailuihin on tuntunut liian suurelta. Alkavalla kaudella otetaan käyttöön miesten 3. kategoria kuten kirjoitin pari postausta sitten. Lisäksi kuoppia on tasoiteltu lanseeraamalla starttilisenssi.

Jos sinulla ei ollut kisalisenssiä viime kaudella, olet oikeutettu hankkimaan tavallisen kilpailulisenssin sijaan starttilisenssin.

Starttilisenssi on jokseenkin ilmainen eli 21 euroa koko kaudeksi. Suosittelen kuitenkin ottamaan siihen myös vakuutuksen, jolloin hinta on 94 € (ei sisällä vauhtilajeja DH ja BMX). Vakuutus kattaa myös harjoittelun, ulkomaillakin.

Lisätietoa ja lisenssin hakeminen SPU:n sivuilla.

Wednesday, 24 February 2016

Welcome to the 4th Women's International Stage Race!

The 4th International Women's Stage Race will take place in the capital Helsinki area on 13th – 15th May, 2016.

The race has a UCI 2.2 classification. Already now we expect to see teams not only from Finland, but from Israel, Norway, Estonia, and Spain, too. 

The race will be held as an invitation-based 4–6 rider team competition. 

For the most of it, the race proceedings and routes are very similar to last year's. So, even though the other pages still have info on 2015, have a look and get an idea of this great event.

Photo: Esko Lius
This entry is posted also on the race site www.etappiajo.info.

Monday, 22 February 2016

Joensuu näyttää tietä

Helsingin Aurat kartalla ei suinkaan ole ainoa palvelu lajissaan. Joensuun alueella tehdyt katujen sekä kevyen liikenteen väylien hoitotoimet kuten auraus ja hiekoitus löytyvät tästä kartasta.

Onkohan muitakin kaupunkeja, jotka tarjoavat samaa palvelua?

Aina ei sekään tieto riitä, onko väylä hoidettu vai ei. Kuvassa on Turuntien viereinen fillariväylä Espoossa. Ensin on mennyt aura kevyen liikenteen väylää. Sen jälkeen Destian aura-auto on lennättänyt loskan korkeassa kaaressa. Olisi pitänyt ottaa kuva myös ajoradasta. Se näytti todella hyvin hoidetulta.

Sunday, 21 February 2016

Stalkkaisin lumiauroja

Juuri tällaisena päivänä, kun nuoskalunta tippuu tasaiseen tahtiin, olisi kiva tietää onko pyörätiet aurattu.

Helsingin kantakaupungissa tähän onkin mahdollisuus.  Sampsa Kurosen koodaama Aurat kartalla näyttää missä työt etenevät. Valitettavasti se kuitenkin näyttää vain osan talvihoitoon osallistuvista vekottimista, eikä siinä näy esikaupungin auroja lainkaan.

Rakennusvirasto hoi! Ei taida olla ylitsepääsemätöntä, että sopimuskuskien kännykät tai ajoneuvot olisivat yhdistettyinä gps-palveluun työn aikana.

Saturday, 20 February 2016

Pari motivaatiotekijää eli kattaus kuntoajoja

Tänään Pitäjän Vanhalla myllyllä.
Maantiepyöräily vaatii pitkäjänteisyyttä ja kauaskatseisuutta erityisesti täällä Pohjolassa.

Talvi on sitä aikaa, jolloin toivoo armahdusta: sepeli puhkoo renkaat, lumi jäätyy fillariin ja pakkanen palelluttaa varpaat.

Pysyäkseen kuntoajojen pääjoukossa on noustava sohvan pohjalta viimeistään helmikuussa ja tehtävä jotain kuntonsa eteen. Mieluiten ulkona.

Tässä pari motivaatiotekijää:

Toukokuu


Kesäkuu


Heinäkuu


Elokuu

Wednesday, 17 February 2016

Ihan sinun ansiotasi tämäkin


Aika moni on löytänyt tiensä tänne.
Over 200,000 visits to this blog now - thanks to you!

Tuesday, 16 February 2016

Kädenojennus kuntoajojen sankareille

Aussie sticker, joke included.
Parasta olisi, että kuntoajoissa pyöräilytasonsa testaavat löytäisivät siihen paremmin soveltuvan areenan – eli pyöräkilpailut. Yksi kuoppa tällä tiellä on pian tasoitettu.

Talven aikana on sorvattu luokkajakoa uusiksi.

Isommissa maissa pyöräilijät kilpailevat viidessä tasoluokassa. Suomessa miehillä on kaksi yleistä sarjaa, elite ja kilpa. Naisilla kaikki ajavat samassa luokassa. Lisäksi on toki ikäkausiluokat erikseen.

Nyt Fillarifoorumilta kantautuu uutisia, että masters- ja harrastejaosto esittää uutta sarja- ja lähtöjakoa kaudelle 2016:

  • M-Elite
  • N-Elite
  • Kategoria 2 (M-Yleinen, M40, M45, M50, M55) - kilpailun kesto noin 2,5-3 h
  • Kategoria 3 (M-Yleinen, M60, M65) - kilpailun kesto noin 2 h
  • Kategoria 4 (N-Yleinen, N-Masters, M70, M80) - kilpailun kesto noin 1 h

Näin ollen miehillä olisi siis kolme lähtöä. Kategoria 3 vastaa Etelä-Suomen Bianchi-cupin harrastajaluokkaa. Se on omiaan juuri niille, jotka ovat pitäneet hyppäystä kuntoajoista kilpailuihin liian suurena.

Yhtenä syynä epäröintiin on ollut, että kokeneet kisakuskit ajavat alusta lähtien sellaista tahtia, että putoaminen pääjoukosta "omalle lenkille" ei kehitä eikä tarjoa ainakaan parempaa pyöräilykokemusta kuin kuntoajo.

Kussakin lähdössä jaetaan henkilökohtaisia cup-pisteitä kaikille ajajille. Suunnitelmissa on myös joukkuekohtaiset cup-pisteet ainakin kategorioihin 2 ja 3. Cup-pisteistä ja siitä, että millä täsmällisellä perusteella kategorian 3 ajajia nostetaan kategoriaan 2 tiedotetaan lähiviikkoina.

Sunday, 14 February 2016

Löydä pyöräkauppiaasi

Tuli vastaan hyödyllinen listaus pääkaupungin pyöräkaupoista.

Yksi uusimmista eli kuvan Toni&Toni sieltä kyllä löytyy, mutta Velosportin osoite ei ole vielä päivittynyt. Tämä pyöräilijän karkkikauppa muutti joulukuussa muutaman korttelin verran etelään eli Amerin taloon (Mäkelänkatu 91).

Tonin kanssa tein hyvät kaupat Shimano DA C24 -kiekkoparista.

Monday, 8 February 2016

Florence by bike: North, East, South - but not West?

Paying for a tad better bicicletta than this.
When twilight turns to dawn in the early April, I’ll jump on my rental Bianchi in the backyard of the Duomo, or Santa Maria del Fiore.

I'll spend a long weekend in Florence, Italy, in the beginning of April. As I’ll have only three early mornings for cycling, I yearn for your good advice to spend them well.

It’s easy to reach Fiesole in the North. I think it makes a great ride to continue SP54 to Olmo, and SS302 to Borgo San Lorenzo. Maybe SR65 back.

Another morning might take me East, to Regello and back. This seems to be a safe bet, as routeyou.com calls it the Gino Bartali Resistance Route.

Third option could be to ride South: along SR222 to Grassina and Strada in Chianti.

I guess that westwards there'll be too much city to reach the nice roads winding towards Vinci.

So, your opinion? What is your favourite route in and around Florence?

Sunday, 7 February 2016

Sepeliallergiaa


Luulin pääseväni hetkeksi eroon rengasrikoista, kun vaihdoin Sabrosaan 2,4 tuuman MountainKingit. Kävin asioilla Tikkurilassa, ja kotipihaan kaartaessani takanakki suhisi tyhjäksi.

Kokonaiset 9 kilometriä... ei hyvä. Legoukkelin kädessä oleva kivensiru törrötti pystyssä. Eipä korkea kuviointikaan siis suojannut.

Crossarissa on nyt vanhat Nokian W106 nastarenkaat. Ei järin kivat ajaa, mutta kova kumiseos ei ole päästänyt kiviä läpi. Vaikka nastoja on nuukasti, hyvin niillä pääsi hiekoittamattomilla jääpätkilläkin.

Saturday, 6 February 2016

Kolme f-alkuista sanaa

Tervepäinen ihminen kuuntelee kehoaan ja tietää milloin on väsynyt. Kokenut treenaaja tuntee kropassaan millaisin askelin harjoitustehoja kannattaa nostaa.

Tämänkin voi tietysti delegoida digiteknologialle.

Strava Premium tarjoaa TrainingPeaksin käyttäjille tutun fitness, fatigue & form -toiminnon. Se mittaa kuntosi ja väsymyksesi harjoitusrasituksen perusteella. Harjoittelumäärien lisäksi Strava hyödyntää syke- ja/tai tehomittarin antamaa dataa.

Fitness (kuntokäyrä? vai miten suomentaisit?) kasvaa tai vähenee harjoittelun määrän ja intensiteetin perusteella. Fatigue (väsymystila) muuttuu nopeammin kuin fitness.

"Fitness" muuttuu hitaammin, "fatigue" nopeammin ja isommin hyppäyksin.
Teneriffan reissu viime syksynä on hyvä esimerkki poikkeuksellisen kovan treenin vaikutuksista.

Pyöräilin viime vuoden alkupuolella erittäin vähän. Sitten heinä-, elo- ja syyskuussa tuli kiire kasvattaa kuntopohjaa, jotta jaksaa nousta mäkiä Teiden rinteillä.

Kuntokäyrä (harmaalla merkitty alue käyrän alla) nousi tasaisesti, ja koki melkoisen hypähdyksen ensimmäisen Teneriffan treenin jälkeen.

Samalla lihakset väsyivät enemmän ja enemmän. Kun jatkoin nousumetrien keräämistä, aloin ottaa velkaa.

Kun harjoitusrasitus oli kovempi kuin mihin peruskestävyys riitti, alkoi kuntokäyrä laskea, vaikka treenasin lisää. Itse asiassa fitness ei koskaan palannut Teneriffan-viikon parhaimmalle tasolle.

Tuon vuoristoviikon osalta kehon tuntemukset ja Stravan piirtämä kuvaaja ovat samansuuntaiset. Käyrä on jopa mairitteleva – tunsin nimittäin itseni todella uupuneeksi useita viikkoja matkan jälkeen.

Olen jättänyt kuvaajasta selkeyden vuoksi pois form-käyrän eli "päivän kunnon". Kuten arvata voi, se piirtää viivaa aivan pohjalukemiin saakka tuon vuoristoviikon jälkeen.

Tammikuun puolivälin jälkeen ravistin itseni sohvalta. Nyt tavoitteena on maltillinen ja pitkäjänteisempi kunnon kohotus. Tammikuun loppupuolen viidestä viikkotunnista pikkuhiljaa huhtikuun 11 tuntiin.

Jos vaikka pääsisi kiipeämään vuoristoteitä ensi kesänä, olisi sitten tukevampi pohja jolta ponnistaa.

Tuesday, 2 February 2016

Kaksi tulkintaa sykealueista, mutta mihin on piilotettu totuus?

Kun tänään pyörittelin rullilla treenin, jossa oli kolme 12 minuutin tempo-osuutta, tuli poikkeuksellisen tasaista jälkeä sykekäyrään. Siitä olikin helppo huomata, että Strava ja GarminConnect tekevät ihan erilaisia tulkintoja datan pohjalta, vaikka olen asettanut sykealueet niissä samoiksi.

Alla olevassa kuvassa vasemmalla on Garmin Connect, jossa näkyy sekä sykekäyrä että sykealueet. Z2–Z5-vyöhykkeiden keskinäiset suhteet tuntuvat olevan oikein, mutta jostain syystä Z1 on vain 4%, vaikka sillä alueella on menty ainakin ensimmäiset kymmenen minuuttia lämmittelyä. Sitä ei kyllä toisaalta näy edes kokonaisajassa.

Oikealla näkyy Stravan tulkinta sykealueista. Sen mukaan olen ollut 11 % vyöhykkeellä viisi. Tarkoittaisi yhdeksää minuuttia anaerobisella. Z4:lle tarjotaan 17 % eli vain noin 13-14 minuuttia. Kummallisinta kuitenkin on, että alueilla vietetyt ajat näyttävät olevan vain muutamia sekunteja.

Mikä menee pieleen? Stravassa olen vieläpä erikseen merkinnyt harjoituksen "stationary traineriksi".




Ps. Innostuin kokeilemaan nyt Stravassakin tarjolla olevaa Carmichael Training Systemsin treeniohjelmaa. Valitsin aloittelijan sisäpyöräilyohjelman, jonka ensimmäisen treenin tein. Alla kuva ohjelmasta.