Tuesday, 10 May 2016

Naisten etappiajo "for dummies"

Ensi viikonloppuna ajetaan 4. kansainvälinen naisten etappikilpailu. Olisi kiva, että reitillä olisi yleisöä kannustamassa, niin että olisi biletunnelmaa varsinkin perjantaina keskellä stadia. 

Erityisen hyviä paikkoja seurata kisaa Kansalaistorin lisäksi ovat Seutulan koulu ja Tapolantien mäki Vantaalla lauantaina klo 16-18 sekä Skogsbyntien maineikas mäki sunnuntaina klo 9-11.30 (etappi päättyy mäen päälle). Kaikki nämä ovat kivasti pyörälenkkeihin sopivien teiden varrella ;)


Tämä pyöräkisa on siis "etappikilpailu". Eli mikä?

Tässä etappiajossa on neljä erillistä osakilpailua eli etappia. Kaksi ensimmäistä on aika-ajoa eli jokainen ajaa kelloa vastaan ihan kuin hiihdon väliaikalähdössä. Kaksi viimeistä on yhteislähtökilpailuja. Jokaiselle osallistujalle otetaan aika kaikilla etapeilla. Se, joka on käyttänyt vähiten aikaa, voittaa. Aikahyvitystä saa mm. yhteislähtöetapin kolme parasta. Heillä siis vähennetään yhteisajasta: voittajalta 10, kakkoselta 6 ja kolmoselta 4 sekuntia.

Fiilistä Kansalaistorilla.
Olisi kiva tulla katsomaan. Missä on parhaat katselupaikat?

Perjantaina ajetaan Helsingin keskustan Baanaa pitkin. Kansalaistorilla kuulet selostuksen, niin että tiedät mitä kisassa tapahtuu. Siellä on varmasti muutenkin menevin tunnelma.

Löysin kyllä lähtöajat, mutta milloin voittaja tulee maaliin?

Perjantaina Baanalla ja lauantai-aamuna Seutulassa ajettavilla aika-ajoetapeilla kilpailijat tulevat yksitellen, eikä voittajaa todennäköisesti tiedä ennen kuin kaikki ovat maalissa.

Yhteislähtöetapeilla loppukamppailut voivat olla todella jännittäviä. Lauantai-iltana Seutulan koulun luona tullaan maaliin arviolta 18.15. Sunnuntaina Lakistossa on tarjolla maalimäkeen päättyvä etappi. Skogbyntien vaativa nousu panee kilpailijat todella tiukoille. Siellä maaliin tullaan noin 11.30.

Miksi kansainväiset joukkueet haluavat tulla Suomeen juuri nyt?

Rion olympialaisiin voi kerätä maapisteitä toukokuun loppuun saakka. Ne ratkaisevat montako ajajaa pääsee osallistumaan kisoihin. Koska Naisten kansainvälinen etappiajo on UCI 2.2 -luokiteltu, on näi näitä kallisarvoisia pisteitä siis mahdollisuus saada Suomessa - ensimmäistä kertaa koskaan!

Ketä kannattaa seurata?

Naisten etappiajossa ei tänä vuonna ole yhtä, ylivoimaista ennakkosuosikkia. Edellisten vuosien voittajat Sari Saarelainen (2013 ja 2014, kuvassa alla) ja Laura Vainionpää ovat mukana. Ulkomaisista ajajista mm. Espanjan Anna Sanchis, Sheyla Gutiérrez ja varsinkin Ane Santesteban voivat hyvinkin olla voittotaistelussa mukana. Israelin Shani Bloch ja Rotem Gafinovitz ovat myös vahvoja. Brasilian Flavia Oliveira ajaa samassa tiimissä kuin Sari Saarelainen (LetsGo). Viron maajoukkueen Liisi Rist saattaa myös nousta palkintopallille.

Nuorten kisassa Viivi Puskala saattaa olla ylittämätön vastus muille, vaikka hän on vasta 17-vuotias.

Toisaalta päivän kunto ratkaisee vähintäänkin yhtä paljon kuin aiempi menestys. Esimerkiksi Sari Saarelaisella on takana sairasteluja ja rankka kisakiertue USAssa, ja ne voivat hyvinkin vaikuttaa suoritukseen Naisten etappiajossa.

Sari Saarelainen varmistaa voittonsa 2014.

Saturday, 7 May 2016

Nurmijärvi GP kategoria3:n silmin

Kilpailunjohtaja Tuomas tyylikkäänä kuten aina. Kategoria 2 starttaa.
Aurinko paistoi ja ajo oli siistiä, kun Nurmijärvellä käytiin sekä maasto- että maantiekisaa.

Startti oli Rajamäeltä. Kategoria 3:n kolmellakymmenellä ajajalla oli edessä noin 85 kilometriä. Useimmilla vaikutti olevan enemmän tai vähemmän kisakokemusta pohjalla, vaikka ajoimmekin aloittelijaluokkaa.

Reitin alku oli isollekin miehelle helppo. Hankalampi pätkä oli Moksintie ja Olkkalantie eli toinen toistaan seuraavat ylämäet 30-40 km kohdalla. Parinkymmenen minuutin verran pumppu nakutti keskimäärin 85 %:n HRmax yläpuolella. Sen jälkeen tasaantuivat sekä tie että sykkeet. Loppupuolella Kytäjärven jälkeen Palkkisillantielle käännyttyä piti viimeisessä nousussa hakea paikka etujoukoista, että sai vähän siimaa valua porukassa putoamatta.

Lopulta viime kilometreillä riitti kuitenkin jalkaa ajaa kiinni IK:n pientä irtiottoa ja olla mukana varmistamassa CCH:n hyviä loppuasemia. Niinpä oman seuran Antto Kössö nappasi kärkipaikan pääjoukon tullessa maaliin. Itse olin sen porukan seitsemäs. Kolme karkulaista ratkaisivat mitalit noin minuutin pääjoukon edellä. Irtioton ja siis lähdön ykköseksi kiri Gilber Kask.

Ajo kolmoskategoriassa oli siistiä ja yllättävän tasavauhtista. Valtaosa, noin 20 kuljettajaa tuli pääjoukossa maaliin. Loppukiri olisi ollut vielä totisempi, ellei liikenteenohjaajalle olisi tullut nukahdus. Nyt kääntyessämme loppusuoralle huomasimme edessä yllättäen auton lähes pysähdyksissä. Se sotki kirin useimmilta meiltä. Onneksi kukaan ei kuitenkaan törmännyt.

Kategoria 3:n meno oli reippaan kuntoajon ja esimerkiksi Bianchi-cupista tutun kilpailumeininkin välimuoto. Välillä oli irtiottoja ja totista rypistystä, kun taas toisinaan tyydyttiin lenkkivauhtiin vetohalukkaiden puuttuessa.

Keskinopeus oli 37 km/h. Kategoria 2 ajoi 39,5 km/h ja tempoilevaa tahtia. Lisäksi heillä oli 126 km, joten selvä ero kategorioilla on. Yhden kokeilun perusteella sarjauudistus on oikein toimiva ratkaisu.


Friday, 6 May 2016

Fillarikesä testaa: Kategoria 3



Aurinko paistaa ja ketju laulaa huomenna, kun Rajamäeltä starttaa Nurmijärvi GP. Mukana kolmoskategoriassa on myös Fillarikesä-blogin testikuljettaja. Vaikka en olekaan mitenkään elämäni parhaassa kunnossa, olettaisin pysyväni pääjoukossa koko 84 kilometrin matkan.

On vastustamaton kiusaus treenata viimeisellä pikkuisen kovemmin. Tietysti lisätreenaus kuntoa kohottaisikin, mutta samalla väsymys verottaisi suoritusta kisapäivänä.

Tyypillinen ohje on ajaa vähemmän, mutta säilyttää intensiteetti. Tätä löysäilyä olen koittanut harrastaa, vaikkakin kelit ovat olleet niin komeat, että vaikeaa on ollut malttaa pysyä poissa satulasta.

Profiilin mukaan seitsemän kilometriä ennen maalia on jokseenkin jyrkkä kinkama. Veikkaan, että viimeistään siinä joukko repeää palasiksi.

Itse asiassa on harmi, ettei luvassa ole sadetta. Viereinen siitepölykartta kertoo karua kieltä koivun kukinnasta.

Kun koivuaika on pahimmillaan, hengitys muuttuu sykkeiden noustessa kuin imisi ilmaa pillillä. Juuri silloin, kun sitä happea eniten tarvitsisi. Lääkäri sanoi, että ota Ventoline-suihke. Toivottavasti se auttaa huomenna.

Tuesday, 3 May 2016

Kaikkien aikojen pyöräkisaviikonloppu Suomessa


Alle kaksi viikkoa kaikkien aikojen kansainvälisimpään pyöräkilpailuun Suomessa!

Otollinen ajoitus olympiavuonna tuo poikkeuksellisen osallistujajoukon 13.-15.5. ajettavaan 4. naisten kansainväliseen etappiajoon. Kisaamassa on maailmanluokan pyöräilijöitä Suomen lisäksi mm. Espanjasta, Virosta, Brasiliasta ja Ugandasta.

UCI 2.2 -status on tuonut kansainvälistä mielenkiintoa ja ihan erilaisia järjestelytehtäviä kuin etappiajossa aiempina vuosina.

On tullut keskusteltua Suomen Nairobin-lähetystön kanssa joustoista viisumiasioissa, soviteltua päällekkäisiä tapahtumia Kansalaistorilla (kannattaa muuten tulla paikalle jo alkuiltapäivästä), ja löydettyä ratkaisuja viime hetken isoihin muutosvaatimuksiin UCI:n taholta (kilpailunjohtajalta onneksi löytyi suunnitelma B takataskusta).

Samassa yhteydessä ajetaan lauantaina 14.5. Seutulan kierros. Se on sekä kuntoajo että kansallinen kilpailu. Siihen osallistuisin mielelläni itsekin, jos en olisi tapahtumaa järjestämässä.