Tuesday, 1 August 2017

Kuinka tasamaan tallaaja arvioi nousunopeutta


Tehomittarin hankinnasta olen joskus haaveillut, mutta sellainen on melkoisen iso investointi. Lisäksi olen ymmärtänyt niiden kalibroinnin hankalaksi ja siirtämisen fillarista toiseen jokseenkin hyödyttömäksi. Sitten pitäisi myös harjoitella suunnitelmallisesti tehotietoja hyödyntäen. Näinpä se kaupan ovi on toistaiseksi jäänyt avaamatta.

Nyt tehomittarista sitten olisi erityistä hyötyä.

Vuorietapin ajamisessa olennaista ei ole nopeus vaan nousumetrit tunnissa.

Ylämäessä tehon lisäksi ratkaisee ylös siirrettävä massa. Niinpä teho/paino-suhde onkin käyttökelpoinen suure. Kun teho korreloi sen kanssa, mitä vauhtia pystyt ajamaan tasamaalla, teho/paino-suhde korreloi sen kanssa, kuinka monta metriä pystyt tunnissa nousemaan.

Jos tiedät millä teholla pystyt ajamaan tunnista toiseen, ja jos alla on oma pyörä, on helppo lähteä kipuamaan wattimittaria seuraten.

Tehon lisäksi itselle sopivan vauhdin määrittelyn apuna on VAM eli velocità ascensionale media. VAM on italiaa ja tarkoittaa keskimääräistä nousunopeutta. Sen voi laskea kaavalla
nousumetrit x 60 / aika (minuutteina).

Esimerkiksi Napolin lähellä ajoin Vesuviukselle 110 metrin korkeudelta 1000 metriin 70 minuutissa. Toisin sanoen 890/60x70 = 752.

Strava ilmoittaa ajetuille segmenteille VAM-tiedot automaattisesti. Alla näkyy sekä koko noususegmentin VAM (764) sekä eri osuuksien nousunopeuksia.


Maailman parhaat ajavat grand tourien vuoristoetappien nousuja 1600:n VAMilla. Minä ajoin Vesuviusta alle 800:n VAMilla.

Onko tuosta sitten mitään hyötyä ajatellen Taiwania? Italiassa ajoin huhtikuussa, talven jäljiltä surkeassa kunnossa. Toisaalta nousua oli vain kilometri Taiwanin 3275 metrin sijaan.

VAM soveltuu huonosti loiviin nousuosuuksiin. Esimerkiksi Taiwanissa noustaan pariin tonniin vain 4-5 % tietä. Lähtökohtaisesti silloin VAM on hiukan pienempi.

Garmin Edge 520 näyttää kyllä nousunopeuden, mutta paljonko mittarissa pitäisi olla? Paljonko on paljon – ja paljonko on liian paljon?

Palatakseni teho/paino-suhteeseen. Kun tehon lisäys on hidasta ja hankalaa, voi yhtälön tulosta parantaa yhdellä äärimmäisellä keinolla: seuraavina kuukausina neljä palaa Fazerin sinistä on päivämaksimi. Äärimmäinen yritys vaatii äärimmäiset uhraukset.

-

Valokuvissa nousua Omaloksen ylängölle Kreetalla. 

No comments: