Sunday, 19 March 2017

Yksi messuosasto on käytössä myös GoExpon jälkeen

GoExpon viimeinen päivä käynnistyy puolen tunnin kuluttua. Fillaripuoli ei siellä ole kovinkaan mittava, mutta jos myös golf, fitness, valokuvaus (kuten itseäni) tai kalastus kiinnostaa, niin kyllä Messukeskuksessa nähtävää riittää.

Perjantaina messuilla julkistettiin Vuoden pyöräilyteko 2016 -tunnustuksen saaja. Sen saivat erittäin perustellusti HKL ja HSL, jotka lanseerasivat uudistetun kaupunkipyöräjärjestelmän Helsinkiin viime keväänä. Siitä on tullut valtavan suosittu, ja se on osoittautunut toimivaksi. Ajatella, että se on minulta vielä testaamatta!

Tänä vuonna en markkinamessuilla käy. Sen sijaan uurastin eilen puolitoista tuntia järjestellessäni omaa "messuosastoani".


Monday, 13 March 2017

Fighting the drag without team help is beating the air

You know how much echelon saves your energy if you've ever dealt with a crosswind in a race or on a club ride. Eurosport has combined computer graphics and real life footage to show us what it means. Watch it here.

There's another one on team tactics in a sprint finish, embedded here below. I like how faithfully the simulation represents the real situation. (Link to original)

Saturday, 11 March 2017

A change of air

The sun is shining and melting the snow and ice on bike lanes. You can smell the soil, and birds are singing oh so much. Definitely spring-time, the start of the cycling season!

Not only is local air changing here in the Southern Finland, but also my rear tyre emptied and wanted an air change. I decided it is perfect time to replace the studded tyres with lighter ones. I expect having a lovely ride in the afternoon.

Pic by RentalBikeItaly which has decent road bikes for rent.
I'm visiting Italy next month. I got a bike arranged for the first days on the Amalfi coast (from here), but nothing for the inland/mountain days.

Have you by any chance visited Potenza, in Campania? I have found it hard to find a rental bike there. Leave your comment if you've any ideas on getting a bicicletta there. 

Saturday, 4 March 2017

Kohti kevättä: valkoisia teitä ja lihasmuistia

Cyclocross-fillari lentokenttälenkin varrella

Tänään ajettiin Sienan lähettyvillä Strade Bianche eli "Valkoiset tiet". Vaikka Toscanan keväässä sattui olemaan sadepäivä, kilpailijat pärjäsivät lyhyillä ajohousuilla. On siinä eroa Pohjolan maaliskuuhun.

Italian kisan nimi tulee vaaleista hiekkateistä. Kotikontujen tiet ovat tietysti ihan eri syystä valkoiset. Onneksi talvi on ollut vähäluminen ja viikolla oli suojasäätä. Näin viime päivinä onkin saanut ajella pitkät pätkät mustaa pintaa.

Hesarissa oli muutama päivä sitten juttu treenitason palautumisesta tauon jälkeen.Toimittaja haastatteli liikuntabiologi Timo Haikaraista: "Kun sitten harjoittelusta tulee tauko, lihakset kutistuvat, mutta niiden valmius kasvaa säilyy, kun lihaksissa on valmiina proteiinia tuottavia soluja. Tauon jälkeen kasvu aktivoituu uudestaan paljon edelliskertaa nopeammin."

Tämä kokemuksen tuoma mitokondriaalinen etu on ollut helppo huomata sekä itsessäni että esimerkiksi ystävässäni Pekassa. Molemmat lojuvat talvella enemmän tai vähemmän sohvanpohjalla, ja me molemmat kuitenkin pääsemme kuukaudessa-parissa porukkalenkkikuntoon.

Olen nyt fillaroinut aktiivisesti yli kymmenen vuotta. Myös nuoruusvuosilta on urheilutaustaa. Lihasmuisti – ja lihasten lisäksi lajiosaamisen karttuminen – ovat viime vuosina nopeuttaneet kunnon kehittymistä keväisin selvästi.

Vihreä valo vielä kaksi sekuntia
Kuva: lanyou78
Lihasmuisti ei tietenkään ole oikotie huippukuntoon, mutta kyllä se kohtalaisen alkuvauhdin antaa.

Torstaina töistä kotiin tullessa tiet olivat valtaosin sulat, ja innostuin käskemään kroppaa tosissani. Tujakan annoksen ajamisen euforiaa antoi se, että lihakset ja keuhkot tiesivät miten homma pitää hoitaa. Talvisen virkamiesvauhdin sijaan sain ruoskittua lihakset hapoille muutaman sadan metrin intervalleilla kohti vihreänä palavia liikennevaloja.

Oli kutkuttavaa katsella kevään avauskisaa Italiasta tänään. Samoille seuduille on omakin suunta huhtikuussa. Aikaa on puolitoista kuukautta. Kyllä kunto siinä ajassa sen verran kohenee, että Apenniinien mäet nousevat minultakin.

Wednesday, 1 March 2017

Erään renkaan kuolema

Monta vuotta palvelit. Hommasi hoidit. Et ollut paras vertaistesi joukossa, mutta voisi sinua sentään kutsua työhevoseksi.

Eilen pian töistä lähdön jälkeen alkoi Hakkapeliitta W106 pompottaa etupäätä. Renkaassa oli reikä ja sen tukirakenne näytti murtuneen. Laskettuani paineita pääsin onnellisesti kotiin asti. Pistosuojanauha esti hiekoitussepeliä puhkomasta sisuria.

Hautasin renkaan asiaankuuluvin menoin roska-astiaan ja otin reservistä tilalle vieläkin vanhemman Nokian A10:n. Mennään sillä nämä lopputalven jääkelit.

Näiden muinaisesineiden jälkeen on tarkoitus rekrytoida ensi talveksi jotain pätevämpää. Marathon Winter -parin saisi alle kahdeksalla kympillä. Halpatyövoimaa!