maanantai 29. tammikuuta 2018

300181

More than 300,000 page views during ten years, and 88,940 km ridden. Leave a comment during January if you want to take part in a raffle.

Paljonhan näitä sivulatauksia on, mutta tahti on leppoisa. Maaliskuussa 2008 kirjoitin ensimmäisen tekstin. Vuoden kuluttua on varmaan sata tonnia ajettu blogin aikana.

Jos jätät tähän tekstiin kommentin tammikuun aikana, voit voittaa jotain pientä pyöräilyaiheista.

sunnuntai 28. tammikuuta 2018

Määrä määrää talvella


The key in endurance sports is to build endurance. This winter I've based my training on this, and I'm curious to see if the clock loves it in the spring.

”Kestävyyslajeissa kestävyyden harjoittelu on tärkeintä. Nopeuskestävyysharjoittelulla 'terävöitetään' suorituskykyä sekä harjoittelu- että kilpailukaudella,” tiivistää Antti Mero esityksessään nopeuskestävyysharjoittelusta.

"To Infinity ... and Beyond!" 

Tämän vuoden aikana on virtuaalipyöräilyn ja Röret Runtin ansiosta on kertynyt jo yli 30 tuntia ja matkana yli 800 kilometriä. Joulukuussa ajoin 41 tuntia ja liki tonnin. Kymmenen edellisen vuoden tammikuun keskiarvo on 15 tuntia.


Onhan tämä nyt vanhaan verrattuna kohti ääretöntä ja sen yli! Mikä parasta, joka viikko on tullut ajettua "kesän viikonloppulenkki" eli 3-5 tuntia kerralla.

Kun tätä pohjaa vahvistaa ensi kuussa noin 500 kilometrillä Andalucian teitä, on kiinnostavaa nähdä miten kulkee vaikkapa Rajamäen maantiekisassa toukokuussa.

Kuvassa näkyy sprinttiin nostettu teho ja sillä ansaittu vihreä paita. Sisäpyöräily maistuu miltei samalta kuin ulkona smart trainerin ja Zwiftin pelillisten ominaisuuksien ansiosta.

lauantai 20. tammikuuta 2018

The seatpostal service and 21st century


A watched pot never boils and a seatpost on transit never arrives.

I found the Cervélo P series seatpost for my project bike on Ebay Canada. That was on Tuesday last week.

After my payment, the seller was kind enough to take it immediately to the post office.

Prévost is a small town in Quebec. Still, it took only half a week to get the parcel here. 7573 km in three days – small world, isn't it! Or ”almost here”, as the air mail post office is at the airport, 9 km away.

Next, it took two days before someone picked up the parcel and put it to the proper shelf in the customs. Then, it took two more days as they wanted to send me snail mail that contained the information for declaring the goods.

No wonder that "post office" comes after "post mortem" in the dictionary.

So, I got the letter that had the info needed for declaring the goods on Wednesday. Next step was easy, and the declaration was done online in fifteen minutes. Hey, we DO have this thing called digitalization! I even got an email assuring that Posti will take care of the rest now.

That was late Wednesday evening.

On Friday I got snail mail again, this time a notice of arrival. At last! Just awesome!

Today I took the precious piece of paper and went to the kiosk that provides postal services here. They pointed out that it isn’t available yet.

Indeed, someone had by their own hand written "pickup on or after 22nd January". That is next Monday.

The Finnish Posti has done some initial experiments with automated delivery. It seems there are many phases in the process that should be brought to the 21st century.

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Stravan datasta on moneksi


Stravan käyttäjäprofiili poikkeaa keskimääräisestä pyöräilijästä, joten moni lenkkireitti hohtaa vahvasti, vaikkei niillä juuri kukaan muu fillaroisi. Aika monella on jäänyt mittari päälle Tallinnan-laivalla. (Heatmaps)

Pyöräilydatan kerääminen Stravaan ei ole vain meidän wannabe-urheilijoiden pakkomielle. Strava-tallennuksesta tuli kerta heitolla salonkikelpoista ja yhteiskunnallisesti valveutunutta, kun joulukuussa julkaistiin Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston Digital Geography Labin tutkimusraportti Pyöräilyn reitit ja sujuvuus.

Raportissa tarkastellaan mm. mihin aikaan fillarilla kuljetaan ja kuinka sujuvana ajoa voi pitää keskinopeuksien ja risteysten odotusaikojen perusteella. Raportin aineisto on ammennettu Stravasta.

Tutkijoiden mukaan:
Aineisto osoittautui varsin luotettavaksi ja käyttökelpoiseksi lähteeksi kunhan muistaa huomioida ajalliset ja alueelliset vaihtelut sekä käyttäjävinoumat tuloksia tulkitessa. 
Päähavainnot olivat toki aika odotustenmukaisia:
Suosituimmat pyöräilyreitit Helsingissä sijaitsevat junaradan varsilla sekä useita teitä kokoavilla osuuksilla, joilla vaihtoehtoisia reittejä ei ole. Nopeiten puolestaan pyöräillään pääväylien ja ratojen varsilla, kun taas kantakaupunki erottui hitaampana alueena.

Upeaa Stravassa on mm. se, että Metro-palvelun kautta Strava tarjoaa datan yhdyskunta- ja liikennesuunnittelijoiden käyttöön maksutta. Strava Local puolestaan tarjoaa paikallisvinkkejä niille, jotka kaipaavat juoksu- tai pyöräilyreittejä vaikkapa juuri täältä Helsingin seudulta.

tiistai 9. tammikuuta 2018

A frame, a frame! My paincave for a frame!


The Leftover Box is overfull. There are three Ultegra cranksets, Ultegra brakes, a handlebar from Colnago CX, several Selle Italia SLR saddles, a 3T Funda Pro fork, and a lot of other stuff. 

All we need is a frame to keep all the nice parts together. Thanks to Matti in Turku, I got one as a bargain. Thanks to Ronny in Quebec, I'll get also the seatpost soon. Again, for a lot less than it would have cost in a shop.

Maantierunkoa piti, mutta tulikin hankittua Cervélo P2 (2015) hiukan päälle kahdellasadalla. Omat taidot eivät kasaamisessa pitkälle riitä. Niinpä lähimmäinen palveluliike eli Tammiston Velo&Oxygen saa hoitaa voimansiirron kohdilleen. Enpä kyllä tiedä kannattaako pitää tuo FSA:n keskiö vai vaihtaa Shimano Ultegra 6700 tilalle. Ajatuksia?

sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Röret Runt – 170 laps

Hyvä reissu Vakka-Suomeen: Perjantaina tein Turussa kaupat Cervélo P2 -rungosta (kiitos Matille) ja lauantaina osallistuin Uudessakaupungissa Röret Runt -pyöräilyyn (kiitos toiselle Matille). Suosittelen tätä tapahtumaa!

Röret Runt is a fancy indoor cycling event on a training track. If we just had a similar facility near my city!

maanantai 1. tammikuuta 2018

The Sufferfest: Structured pain


The Sufferfest provides the time-crunched cyclist structured workouts, and integrated training plans for indoor riding. Motivational video footage from grand tours and other races make it feel you're racing with others.

The frame story is about Sufferlandrians who refuse to get dropped and who value pain, agony, and misery. This is the pep-talk you better get used to in The Sufferfest.

Most of the exercises are short (30-60 minutes) and have a very detailed prescription. The 4DP or "Four-dimensional power" is a clear example of this. It is The Sufferfest equivalent to the traditional FTP test. In one hour, after the warm up you have to ride to the max two 5 second sprints, a 5 minute maximal aerobic power test, a 20 minute FTP test, and finally after all this, a 1-minute anaerobic capacity test. (see in Strava)

The Sufferfest has all the data I find useful on screen. The only minus is that the cadence reading has too many errors compared to Garmin Edge 520 or eg. to Zwift.

The 4DP fitness test represents The Sufferfest approach in good and bad: it has a sound core principle but too many bells and whistles to my taste. We hassle the exercise through. Less would be more. For example, I really don't need precise instructions when to raise my ass out of the saddle and when to sit down again. Sounds like a spinning lesson with a hyperactive instructor.

The Sufferlandrian pep-talk is there to motivate you and to create a feeling of belonging. Social pressure makes you try harder if you think your reference group is training like that, too. But why should you train like somebody else? Shouldn't you train according to your own history and situation?

Following a general training plan that has a lot of sweet-spot and anaerobic training too closely may lead to too extreme workouts too frequently, and also to forget about periodization. 

Consider consulting a coach in order to make The Sufferfest serve you. It doesn't suffice that The Sufferfest adjusts the intensity of the workouts by your 4DP results.


I have it easy. I've been riding for more than ten years actively. I ride in the masters, and do just as pleases me. I keep the big picture of my training in mind. Then I improvise the workouts, and may combine outdoor cycling, free rollers, and trainer riding together.

In this light it's easy to see that The Sufferfest is not for me. Then again, I know people who love it. Give it a try: it's free for 7 days.