sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Stravan datasta on moneksi


Stravan käyttäjäprofiili poikkeaa keskimääräisestä pyöräilijästä, joten moni lenkkireitti hohtaa vahvasti, vaikkei niillä juuri kukaan muu fillaroisi. Aika monella on jäänyt mittari päälle Tallinnan-laivalla. (Heatmaps)

Pyöräilydatan kerääminen Stravaan ei ole vain meidän wannabe-urheilijoiden pakkomielle. Strava-tallennuksesta tuli kerta heitolla salonkikelpoista ja yhteiskunnallisesti valveutunutta, kun joulukuussa julkaistiin Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston Digital Geography Labin tutkimusraportti Pyöräilyn reitit ja sujuvuus.

Raportissa tarkastellaan mm. mihin aikaan fillarilla kuljetaan ja kuinka sujuvana ajoa voi pitää keskinopeuksien ja risteysten odotusaikojen perusteella. Raportin aineisto on ammennettu Stravasta.

Tutkijoiden mukaan:
Aineisto osoittautui varsin luotettavaksi ja käyttökelpoiseksi lähteeksi kunhan muistaa huomioida ajalliset ja alueelliset vaihtelut sekä käyttäjävinoumat tuloksia tulkitessa. 
Päähavainnot olivat toki aika odotustenmukaisia:
Suosituimmat pyöräilyreitit Helsingissä sijaitsevat junaradan varsilla sekä useita teitä kokoavilla osuuksilla, joilla vaihtoehtoisia reittejä ei ole. Nopeiten puolestaan pyöräillään pääväylien ja ratojen varsilla, kun taas kantakaupunki erottui hitaampana alueena.

Upeaa Stravassa on mm. se, että Metro-palvelun kautta Strava tarjoaa datan yhdyskunta- ja liikennesuunnittelijoiden käyttöön maksutta. Strava Local puolestaan tarjoaa paikallisvinkkejä niille, jotka kaipaavat juoksu- tai pyöräilyreittejä vaikkapa juuri täältä Helsingin seudulta.

Ei kommentteja: