lauantai 14. joulukuuta 2019

Apple Watch tsemppaa arkiliikunnan puolesta


Haluan kehua uutta ystävääni. Kuusi viikkoa sitten hankin Apple Watch 5 -kellon. Sen Aktiivisuus-sovellus tsemppaa kuin ranteessa mukana kulkeva valmentaja.

Aktiivisuus mittaa sykettä, liikkumista ja seisomista. Se analysoi toimintamalleja ja vertaa niitä edellisiin päiviin.

Aktiivisuus puhuttelee kuin valmentaja, joka ei vaadi liikoja, mutta pitää silti huolen, että et pääse juurtumaan kiinni sohvaan.

Arkiliikunta-asetus (tunnusväri punainen) on säädettävissä itse. Siihen kertyy kaikki kellon mittaama kalorikulutus. Olen myös antanut kello-puhelin-combolle luvan hakea pyöräilydatani Stravasta. Arkiliikunnan omaksi tavoitteeksi olen asettanut 1000 kcal päivässä.

Liikunta-asetus (tunnusväri vihreä) on vakiona puoli tuntia päivässä. Kello mittaa itse sen kertymistä. Esimerkiksi reipas kävely bussille ja metrolle kartuttaa minulla näitä minuutteja, mutta löntystely koirien kanssa ei.

Seisominen-asetus (tunnusväri sininen) mittaa oletko seissyt vähintään minuutin ajan kahtenatoista tuntina vuorokaudessa.


Aktiivisuus kannustaa ja kehuu. Kuvakaappauksissa näkyvät ympyrät ja niiden värilliset kehät ovat ajantasaisia indikaattoreita päivän seisomis-, liikunta- ja arkiliikunta-aktiivisuuden tilanteesta suhteessa tavoitteeseen (jolloin koko ympyrä piirtyy).


En osaa sanoa mitä hyötyä Apple Watchista tai Aktiivisuus-sovelluksesta olisi ilman iPhonea. Sen kanssa tiedonsiirto on kuitenkin sujuvaa ja kokemus saumaton.

Yllä olevat kuvakaappaukset ovat kellosta. Alla kaksi näkymää puhelimen ruudulta:


Liikkumiseen, uneen, hyvinvointiin ja ravintoon liittyviä sovelluksia on Apple Watchille paljon. Tällaiseen kevyeen omien rutiinien ja elintapojen seurantaan älykello ja sen appit soveltuvat hienosti. Minulle näihin tarkoituksiin riittää toistaiseksi kolme sovellusta: Aktiivisuus, Strava ja AutoSleep.




Ei kommentteja: